În comerţul cu amănuntul, precum şi în cazul prestării de servicii direct către populaţie este obligatorie existenţa casei de marcat fiscală. Emiterea bonului fiscal este, de asemenea, obligatorie, indiferent de modalitatea de plată (numerar sau prin bancă (card, op sau cec); în cazul în care plata produselor vândute sau a serviciilor prestate se face prin intermediul băncii, casa de marcat are opţiunea de încasare prin bancă (raportul zilnic are în acest caz două totaluri: total încasări numerar şi total încasări prin bancă);
1) vânzare cu numerar către persoane fizice, urmată de emiterea bonului fiscal;
2) vânzare cu numerar către persoane juridice, urmată de emiterea bonului fiscal, a facturii si înscrierea pe factură a numărului bonului fiscal cu care se încasează factura emisă;
3) vânzare către persoane fizice cu plata pe card sau prin bancă, urmată de emiterea bonului fiscal;
4) vânzare către persoane juridice cu plată prin instrumente de plată, urmată de emiterea facturii;
5) vânzare cu avans încasat de la persoane fizice, în cazul în care se va face factură şi chitanţă pentru avansul încasat, iar în momentul în care se va livra marfa, se va întocmi bonul fiscal cu valoarea totală a mărfii, dar acesta va avea 2 subtotaluri, astfel:
• unul pentru valoarea avansului, care va fi cu opţiunea plată prin bancă
• unul pentru diferenţa dintre valoarea mărfii şi cea a avansului încasat,
urmată de stornarea facturii de avans şi de facturarea întregii mărfi vândute
6) vânzare cu avans încasat de la persoane juridice pentru marfa comandată, în cazul în care se întocmeşte factură de avans încasată cu chitanţă sau op; când soseşte marfa, se stornează factura de avans şi se facturează marfa, clientul urmând să plătească diferenţa dintre avans şi valoarea mărfii sau a serviciului. În raportul de gestiune zilnic se va trece valoarea totală a mărfii în momentul când aceasta a fost livrată.
Este obligatorie existenţa unui raport de gestiune zilnic, unde se înscrie valoarea mărfurilor intrate şi ieşite din gestiune;
• Intrarea în gestiune a mărfii se face exclusiv pe bază de aviz de însoţire a mărfii de la depozitul central şi va fi trecută la poziţia de intrări din raportul de gestiune zilnic;
• Ieşirea din gestiune a mărfurilor vândute se va înscrie la poziţia de ieşiri din raportul de gestiune zilnic astfel:
• totalul vânzărilor înscrise pe raportul zilnic pentru punctele 1, 2, 3 si 5
• totalul vânzarilor de la punctul 4 si 6, separat pe fiecare factură emisă
• Ieşirea din gestiune a mărfurilor livrate gratuit în urma concursurilor organizate în colaborare cu mass-media se face pe baza procesului- verbal de predare-primire a premiului. La sfârşitul fiecărei luni se va întocmi un borderou centralizator care are următoarea rubricatură: nr. crt., numele şi prenumele persoanei câştigătoare, actul de identitate, suma acordată şi semnătura de primire. Un exemplar din borderou se ataşează la raportul de gestiune zilnic şi cel de-al doilea exemplar se predă la contabilitate;
• Înregistrarea în raportul de gestiune zilnic a plusurilor şi a minusurilor rezultate în urma inventarierii se va face pe baza procesului- verbal de inventariere cu ajutorul căruia au fost stabilite aceste diferenţe.
Se recomandă utilizarea concomitentă a două facturiere:
unul pentru facturile emise către populaţie sau către persoane juridice încasate cu bon fiscal, facturi care nu se vor înregistra în contabilitate, deoarece veniturile rezultate din vânzarea bunurilor sau prestarea serviciilor se vor înregistra pe baza raportului zilnic şi a monetarului. Pe aceste facturi se menţionează obligatoriu “încasat cu bon fiscal(bonurile fiscale) nr.…. din data…. ”;
unul pentru persoane juridice care plătesc cu chitanţă sau prin intermediul băncii cu diverse instrumente de plată şi pentru persoane fizice şi juridice care plătesc avans pentru mărfurile care urmează a fi comandate sau serviciile care urmează a fi prestate, facturi care se vor înregistra în contabilitate (exemplarul roşu al facturii se va preda la contabilitate împreună cu raportul de gestiune unde va fi trecut nr. facturii cu care a ieşit marfa din gestiune).
Începând cu data de 1 ianuarie 2007, conţinutul minimal obligatoriu pentru formularul de factură este cel prevăzut la art. 155 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Prin OG 47 /31.08.07 s-au modificat reglementările privind utilizarea aparatelor electronice de marcat fiscale astfel:
va fi obligatoriu de emis bonul fiscal pentru livrările de bunuri cu amănuntul sau prestările de servicii către populaţie, pentru vânzarea bunurilor la distanţă, pentru vânzările de bunuri şi prestări de servicii care nu se încasează integral cu numerar sau substitute de numerar şi pentru vânzarile de bunuri şi prestări de servicii care nu se încasează integral la momentul livrării bunului sau prestării serviciului;
agenţii economici sunt obligaţi să înregistreze banii personali deţinuţi de angajaţi şi/sau de administratorul unităţii într-un registru special întocmit în acest sens şi să introducă, la începutul fiecărei zile, în aparatele de marcat electronice fiscale soldul iniţial reprezentând monedele/bancnotele divizionare necesare pentru a da restul clientului
Reamintim câteva fapte care constituie contravenţii, bineînteles dacă, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni:
– emiterea bonului fiscal conţinând date eronate sau fără ca acesta să aibă toate datele prevăzute la art. 4 alin. (1) (amendă de la 2.000 la 4.000 ron) ;
– nepredarea bonului fiscal clientului de către operatorul aparatului de marcat electronic fiscal (amendă aplicabilă persoanelor fizice de la 800 la 4.000 ron) ;
– neîndeplinirea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligaţiei de a preda raportul memoriei fiscale, conform dispoziţiilor art. 4 alin. (10) (amendă de la 2.000 la 4.000 ron) ;
– nerespectarea obligaţiei de a păstra şi arhiva rola jurnal, raportul fiscal de închidere zilnică şi registrul special, prevăzut la art. 1 alin. (4), cu excepţia activităţii de transport în regim de taxi (amendă de la 8.000 la 40.000 ron) ;
– nerespectarea obligaţiei de a păstra, de a completa şi de a actualiza cartea de intervenţii prevăzută la art. 5 alin. (3), precum şi nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (4) (amendă de la 8.000 la 40.000 ron) ;
– nerespectarea obligaţiei de a preda spre păstrare şi arhivare memoria fiscală, conform prevederilor art. 4 alin. (5) (amendă de la 40.000 la 100.000 ron) ;
Constatarea contravenţiilor, precum şi aplicarea sancţiunilor se fac de către organele de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice şi din unităţile sale teritoriale, precum şi de către comisarii Gărzii Financiare.
Recomandăm agenţilor economici obligaţi să respecte prevederile OUG 28/1999 privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale stabilirea în funcţie de caracteristicile activităţii comerciale proprii şi intocmirea unor proceduri de lucru în magazinele cu vânzare cu amănuntul, ţinând cont şi de cele de mai sus.
Mircea Dragoş,
Asociat la firma de consultanţă MUREŞAN DRAGOŞ APOSTOL srl
Pentru detalii vă puteţi adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca, str. Decebal nr.69, cod poştal 400037 sau prin e-mail, la adresa: mircea.dragoş@mmda.ro