Corpul de control al Primului Ministru a efectuat o serie de controale la Transelectrica, iar raportul arată proporțiile jafului care are loc la compania de stat. Unul dintre contractele Transelectrica este încheiat cu firma clujeană Energobit, care se ocupă de o investiție de 144 de milioane de lei la stația Domnești de lângă București. La câteva zile de la finalizarea raportului, o avarie la stația respectivă a întrerupt curentul în Capitală, lăsând fără electricitate sediul guvernului și o parte a transportului în comun. Despre aceste lucrări nu se arată nimic în raport. Compania Energobit din Cluj Napoca este patronată de Ştefan Gadola, Peter Pal şi Ioan Socea.

Un raport al Corpului de control al Primului Ministru arată jaful masiv care se derulează la Transelectrica, compania de stat care se ocupă de distribuția energiei electrice. Raportul, finalizat pe 4 august 2020, a fost trimis Premierului, Ministerului Finanțelor, Secretariatului General al Guvernului (SGG), și Curții de Conturi.

La scurt timp după finalizarea raportului, pe 7 august, o pană de curent a paralizat o mare parte din București. Pompele de apă care asigurau alimentarea într-un sector din Capitală au fost nefuncționale pentru o bună perioadă de timp, iar sediul Guvernului a rămas fără electricitate. Pana de curent a fost generată de o avarie care a avut loc la stația Domnești, de lângă București. Culmea este că stația Domnești se află în această perioadă într-un proces de retehnologizare în cadrul căruia se fac investiții de 144 de milioane de lei. Lucrările sunt derulate de compania clujeană Energobit patronată de Ştefan Gadola, Peter Pal şi Ioan Socea.

În cadrul raportului, nu se face nicio referire la stația de distribuție de la Domnești.

La sfârșitul lunii iunie a.c., o postare pe pagina de Facebook a companiei Energobit anunța că lucrările la stația de distribuție care a scos din priză sediul Guvernului se derulează fără nicio problemă!

”Am finalizat legăturile dintre staţia electrică de transformare 400/110/20 kV Domneşti şi linia electrică aeriană București Sud. Retehnologizarea staţiei Domneşti continuă cu finisajele interioare în clădirea staţiei de 20 kV. Retehnologizarea staţiei electrice de transformare 400/110/20 kV Domneşti în valoare de 144,45 milioane de lei face parte din procesului de întărire a reţelei de transport al energiei electrice din zona Bucureștiului”, arată anunțul.

Potrivit Transelectrica, ”incidentul s-a produs în timpul realizării unor manevre în cadrul lucrărilor de retehnologizare. Compania a declanșat o investigație pentru stabilirea exactă a cauzelor și a condițiilor în care s-a produs incidentul”. Însă, până acum, nu a mai fost dată nicio explicație.

UPDATE 24 august 2020: În urma apariției articolului, Stefan Gadola, unul dintre acționarii Energobit, a declarat că pana de curent care a blocat o parte din București nu a avut legătură cu lucrările de retehnologizare făcute la stația Domnești.

”Știți cât de mare este stația respectivă?! Cât un teren de fotbal! Păi în timp ce noi lucram la o poartă, pana de curent a avut loc la o altă poartă din cadrul stației. Ceea ce facem noi nu a provocat sub nicio formă pana de curent la care se face referire în cadrul articolului”, a declarat omul de afaceri clujean.

Consiliul Concurenței trece, contractele sunt curentate

Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie privind o posibilă trucare a unor licitaţii publice organizate de Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA, pentru atribuirea unor lucrări de modernizare şi retehnologizare a reţelei de transport al electricităţii.

Investigaţia a fost declanşată având la bază unele informaţii furnizate de Transelectrica, care a sesizat un posibil comportament anticoncurenţial al companiilor ELM Electromontaj Cluj, Energobit, Societatea pentru Servicii de Mentenanţă a Reţelei Electrice de Transport Smart şi Energotech, în cadrul a două licitaţii având ca obiect ‘Retehnologizare a staţiei 400/110/20kV Domneşti’ şi ‘Modernizare a staţiei electrice 220/110kV Râureni’.

Reprezentanţii Consiliului Concurenţei explică faptul că, în cadrul celor două licitaţii organizate de Transelectrica, ofertantul ce se clasase pe primul loc în urma derulării etapei de licitaţie electronică a fost descalificat pentru că nu a răspuns sau a răspuns incomplet la solicitarea autorităţii contractante, iar contractul a fost atribuit ofertantului clasat pe locul al doilea, la un preţ mai mare.

”Pornind de la aspectele sesizate de autoritatea contractantă, analizăm toate licitaţiile de atribuire a lucrărilor respective, fiind posibilă o înţelegere pentru împărţirea contractelor. Este foarte important să depistăm şi să corectăm disfuncţionalităţile din domeniul achiziţiilor publice, astfel încât, în final, să avem o cheltuire eficientă a fondurilor publice”, declara Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

În cadrul acestei investigaţii, în luna decembrie 2017, autoritatea de concurenţă a efectuat inspecţii inopinate la sediul companiilor, iar documentele ridicate în cadrul inspecţiilor se află în analiza Consiliului Concurenţei, în cadrul procedurii specifice de investigaţie.

Inspecţiile inopinate constituie o etapă preliminară a investigaţiei, iar efectuarea lor nu reprezintă o antepronunţare a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte existenţa unei încălcări a Legii concurenţei.

Ofertă reclamată la Consiliul concurenței

În urma desfăşurării fazei electronice a licitaţiei pentru retehnologizarea staţiei Domneşti, ofertanţii de pe primele două locuri au fost: ofertant 1 – Smart SA, cu subcontractant Energotech SA, şi ofertant 2 – Energobit SA, în asociere cu ELM Electromontaj Cluj SA.

”Procedura a fost invocată Consiliului Concurenţei pentru faptul că cei doi ofertanţi au folosit în justificarea preţului aparent neobişnuit de scăzut: fraze, terminologii identice. În urma desfăşurării fazei electronice a licitaţiei pentru retehnologizarea staţiei Râureni, ofertanţii de pe primele două locuri au fost: ofertant 1 – Energotech SA şi ofertant 2 – Smart SA. În cazul procedurii de la Râureni, având în vedere preţul neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urma a fi furnizat, executat sau prestat, CNTEE Transelectrica SA a solicitat clarificări de la ofertantul situat pe locul I. Faptul că ofertantul nu a răspuns, ceea ce l-a exclus din procedură, a ridicat suspiciuni comisiei de evaluare, având în vedere o posibilă viciere a procedurii. Ţinând cont de aspectele prezentate mai sus şi de faptul că în cazul licitaţiei pentru Staţia Domneşti două dintre companii au participat împreună, iar în cazul licitaţiei privind Staţia Râureni acestea au fost concurente, CNTEE Transelectrica a constatat existenţa unor indicii privind o posibilă înţelegere între participanţii la licitaţii şi a sesizat, în septembrie 2016, Consiliul Concurenţei”, explică reprezentanții Transelectrica.

Reprezentanții Energobit surprinși de investigația Consiliului Concurenței

Potrivit unui comunicat oficial al companiei Energobit, ”În legătură cu deschiderea de către Consiliul Concurenței a unei investigații privind o posibilă practică anticoncurențială în derularea unor proceduri de licitații publice organizate de CNTEE Transelectrica S.A. pentru atribuirea lucrărilor de mentenanță, modernizare și retehnologizare a Rețelei Naționale de Transport, EnergoBit S.A, precum și ELM Electromontaj Cluj S.A., în calitate de membră a Grupului EnergoBit, își exprimă public surprinderea legată de faptul că societățile sunt suspectate de un eventual comportament anticoncurențial în cadrul a două licitații și anume „Retehnologizarea Stației 400/110/20kV Domnești”, respectiv „Modernizarea Stației Electrice 220/110 kV Râureni. (…) referitor la procedura de licitaţie privind Staţia Domneşti, contrar susţinerilor referitoare la atribuirea contractului la un preţ mai mare, facem precizarea că diferenţa dintre oferta desemnată câştigătoare, respectiv oferta Asocierii EnergoBit SA – ELM Electromontaj Cluj S.A. şi oferta Societăţii pentru Servicii de Mentenanţă a Reţelei Electrice de Transport Smart S.A., a fost una infimă, de 0,66%, fapt ce denotă o concurenţă prin preţ, puternică între cei doi ofertanţi. De altfel, nu înţelegem surprinderea autorităţii contractante legată de faptul că ofertanţii au licitat preţuri foarte scăzute, în condiţiile în care tocmai autoritatea contractantă a stabilit preţul cel mai scăzut drept criteriu de atribuire a contractului. De asemenea, facem precizarea că Asocierea EnergoBit S.A. – ELM Electromontaj Cluj S.A. a acţionat în mod independent, neexistând nicio comunicare sau corespondenţă între Asociere şi Societatea pentru Servicii de Mentenanţă a Reţelei Electrice de Transport Smart S.A. referitoare la această procedură de licitaţie.”, se arăta într-un comunicat al firmei clujene.

Reprezentanții companiei clujene au transmis următorul drept la replică:

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.