Gazoductul care va ieftini gazele in Europa prin diversificarea surselor de aprovizionare si reducerea dependentei de Rusia ar putea fi redus considerabil, potrivit unui proiect luat in calcul de consortiul care se ocupa de construirea Nabucco. Consortiul care construieste gazoductul Nabucco are de gand sa micsoreze proiectul care va transporta gaze naturale catre Europa. Masura, o urmare fireasca a scaderii cantitatilor de gaze disponibile in Orientul Mijlociu, spulbera visul de a avea gaze ieftine.
Posibilitatea reducerii lungimii gazoductului este o consecinta directa a cantitatii reduse de gaze disponibile in regiune in acest moment, au declarat mai multe surse apropiate situatiei, citate de „The Wall Street Journal“. Proiectul original prevedea o lungime de 3.900 de kilometri a gazoductului, care se intindea de la granita estica a Turciei cu Georgia si pana in Austria, avand o capacitate totala de 31 de miliarde de metri cubi. Noua propunere, luata in calcul de gigantii energetici care se ocupa de construirea gazoductului, prevede ca acesta sa se intinda intre Bulgaria si Austria, iar capacitatea totala va fi redusa la jumatate, potrivit surselor. Proiectul original este in continuare luat in calcul oficial.
Proiectul este sustinut de cateva state ale Uniunii Europene si de SUA si este vazut ca un rival al South Stream, construit de Gazprom. Principalul furnizor al Nabucco trebuia sa fie Irak, urmat de Azerbaijan, Turkmenistan si Egipt. Daca s-ar implementa noua propunere, gazoductul ar merge doar din Bulgaria in Austria si ar avea o capacitate redusa la jumatate, dupa cum au declarat surse din piata pentru Wall Street Journal.
"Nabucco este o poveste, deci nu poate afecta o tara. Aud de Nabucco de 14 ani si nu s-a facut nimic", a declarat analistul economic Ilie Serbanescu pentru Business24. Motivele caderii Nabucco sunt faptul ca Rusia nu a vrut acest proiect si ca SUA nu l-a cotizat, Uniunea Europeana neavand inca un cuvant de spus in jocurile din industria gazului, dupa cum crede analistul.Demararea proiectului Nabucco ar presupune o investitie de 1,2 – 1,5 miliarde de euro in Romania, in infrastructura si logistica, dupa cum a declarat in noiembrie directorul executiv al consortiului Nabucco, Reinhard Mitschek.Chiar daca proiectul Nabucco se suspenda, Romania mai are un cuvant de spus in legatura cu gazul caspic. Tara noastra detine, prin Romgaz, dreptul de exploatare asupra 10% din Shah Deniz II, un camp gazeifer din Marea Caspica. Modul in care exploatam acest drept tine insa de Ministerul Economiei.
Dupa parerea lui Ilie Serbanescu, Romania nu mai are nicio putere de actiune pentru a obtine gaz mai ieftin. "Intrebarea nu este ce avem de facut ci ce ar fi trebuit sa facem in urma cu multi ani. Ar fi trebuit sa nu vindem gazul strainilor si sa-l economisim cat mai mult timp. Strainii forteaza exploatarea si nu conservarea, plus ca mai vor sa si exporte gazul romanesc", cometeaza analistul.
Consortiul Nabucco, format din compania germana de utilitati RWE AG si alte sase companii europene de energie, a confirmat ca analizeaza mai multe alternative. "Suntem in proces de analiza a catorva scenarii, in ceea ce priveste lungimea si capacitatea gazoductului. Oricum, scenariul preferat este in continuare cel initial", a declarat Christian Dolezal, purtator de cuvant al consortiului Nabucco.
Vestile vin in toiul unei lupte stranse intre diferite proiecte prin care se doreste aducerea gazului din zona Caspica in Europa. Problema este cruciala pentru Uniunea Europeana, care cauta sa deschida un nou coridor de importuri de gaze din Asia Centrala, in efortul de a diversifica furnizorii de gaze si de a scapa de dependenta de Rusia. Nabucco este de mult timp proiectul favorit al Comisiei Europene.
Insa expertii s-au intrebat daca exista destul gaz in Asia Centrala pentru a "umple" gazoductul planificat initial. In acest moment, sunt disponibili aproximativ 10 miliarde de metri cubi in Shah Deniz II, un camp in Azerbaijan, dezvoltat de un consortiu din care face parte si gigantul energetic British Petroleum.Insa volumul din Shah Deniz reprezinta doar o treime din capacitatea Nabucco, iar sansele de a face rost de gaz aditional din Irak sau Turkmenistan sunt din ce in ce mai slabe. "Este clar ca nu exista 31 de miliarde de metri cubi", spune o sursa din piata.
Regandirea proiectului Nabucco vine dupa ce companiile petroliere controlate de statul Azerbijan, Socar, si de Turcia, Botas, au propus sa construiasca un gazoduct care sa traverseze Turcia, numit TANAP. Daca se va materializa, o portiune din Nabucco va deveni redundanta. Nabucco concureaza cu un proiect similar, gozoductul South East Europe, gandit de BP, si cu alte doua care au ca scop ducerea gazului pana in Italia. Gazoductul Trans Adriatic Pipeline, sau TAP, este sponsorizat de un grup de companii, printre care Statoil, gigantul norvegian care are, de asemenea, o miza de 25,5% in consortiul Shah Deniz. Celalalt competitor este Interconnectorul Turcia – Grecia – Italia, sau ITGI, care este dezvoltat de compania italieneasca de utilitati Edison SpA si de compania greceasca de gaz DEPA.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.