plan metrou

Încet, dar sigur, proiectul metroului clujean merge înainte: zilele acestea sunt verificate clădirile aflate în zonele viitoarelor magistrale. Mai precis, experții de la Ministerul Dezvoltării se uită la  structurile de rezistență ale construcțiilor care pot fi afectate. Însă, în acest demers, unii cetățeni au decis să se implice direct în planurile Primăriei, cu scopul de a opri un potențial dezastru: vorbim despre Asociația de Proprietari Primăverii nr. 8, Cluj-Napoca.

În planurile pentru metrou, sunt destinate trei stații pentru cartierul Mănăștur; prima este „Natura Verde”, aproape de capătul de autobuze și tramvaie Bucium, fiind numită așa datorită pădurii Făget, care este la câteva sute de metri distanță. Cea de a doua stație, care ne interesează pe noi în acest articol, se va afla sub sensul giratoriu dintre strada Primăverii și strada Islazului. Numele acesteia va fi, simplu, „Mănăștur”. O a treia stație pentru acest cartier, „Sfânta Maria”, va fi amplasată la intersecția dintre Calea Mănăștur cu strada Câmpului.

Stația Mănăștur a fost gândită pentru locuitorii acestei zone, planurile inițiale arătând că puțină lume ar coborî din metrou aici pentru a lua un autobuz de la suprafață. Totuși, la ora de vârf de dimineață sunt estimați aproape 4000 de călători, dintre care 3000 ar urca din această stație. Cu aceste numere în minte, au fost propuse trei puncte de acces la stație:

  • Acces Sud – ar înlocui spațiul verde de lângă blocul de pe strada Primăverii nr. 8
  • Acces Nord-Est – pentru străzile Ion Meșter și Mogoșoaia
  • Acces Vest – pentru aleea Peana și strada Grigore Alexandrescu

Asociația atrage atenția la riscul care l-ar aduce săpăturile pentru punctul de acces S: blocul este așezat pe rocă de sare. Aceste zăcăminte reprezintă un pericol real atât pentru structura metroului, cât și pentru construcțiile din jur, existând posibilitatea ca fundația blocului – în care locuiesc 336 de familii – să se fisureze.

Faptul că blocul stă pe rocă de sare a fost descoperit din noroc pur: în timp ce se făcea studiul de fezabilitate Parking Primăverii 8 – Peana, aceasta nu a fost găsită de sondările și testele geotehnice realizate înainte de începerea lucrării. Doar după ce s-au început săpăturile pentru fundația parcării a fost descoperită sarea, iar conform asociație, pentru a nu fisura și fracționa roca, săpăturile în adâncime au fost oprite imediat.

Problema adusă de roca de sare se regăsește în mai multe locuri pe traseul metroului clujean,  forajele care s-au efectuat arătând că, începând cu Piața Mărăști, majoritatea stațiilor de metrou către est sunt afectate. Acest lucru reprezintă o problemă pentru metrou deoarece costurile pentru structura de rezistență pot crește semnificativ, iar aceste teste nu arată întreaga poveste, deoarece nu au găsit sare în cartierul Mănăștur, ci argilă și nisipuri. Așa cum atrage atenția și Asociația de Proprietari Primăverii nr. 8, nici testele pentru parcarea din vecini nu au găsit sare în perioada de proiectare, ci doar când s-au început săpăturile.

Ce mai pierd locuitorii zonei

În scrisoare trimisă către Primăria Cluj-Napoca, membrii asociației au adus mai multe argumente împotriva căii de acces Sud, iar printre acestea ei susțin că, prin construirea acestei intrări la metrou, vor pierde spațiul verde de lângă bloc de care s-au bucurat timp de 47 de ani. În timp ce Primăria investește bani în reamenajarea parcurilor mai mari, ar fi dispusă să elimine verdeața „neimportantă”.

Un alt aspect pe care îl aduc în discuție locatarii sunt parcările: în prezent, pe Aleea Peana sunt locuri pentru mașini pe o parte a drumului, iar asociația consideră „soluția desființări parcărilor […] descalificabilă și inadecvată la necesarul zonei”. Aceasta susține că nici acum nu sunt suficiente locuri pentru toți oamenii care locuiesc în zonă, și că reducerea numărului de parcări ar crea presiune.

De asemenea, membrii asociației își fac griji pentru siguranța zonei, după finalizarea construirii căii de acces, locatarii susțin că între bloc și gaura de metrou se vor crea ganguri, unde ei se tem că vor fi atrase „persoane cu înclinații degradante, aflate în căutarea unui refugiu semi-întunecos”. Ei compară gura de acces Sud cu cele Nord-Est și Vest, susținând că sunt mai bine luminate.

Alte variante

Asociația vine cu două solicitări pentru Primăria Cluj-Napoca, prin care ei consideră că ar rezolva problemele aduse în discuție: ei cer mutarea stației Mănăștur la o distanță de siguranță față de fundația blocului lor, iar în acest sens ei propun zona de sub intersecția dintre strada Islazului cu Mogoșoaia.

De asemenea, membrii asociației solicită fie renunțarea la calea de acces Sud, fie reamplasarea acesteia, ei susținând că celelalte două guri de acces sunt suficiente pentru fluxul de oameni care ar utiliza metroul. Mai mult, asociația vine cu propunerea de a schimba traseul metroului, astfel încât în loc să treacă pe tronsonul Primăverii – Calvaria, să continue pe străzile Islazului – Câmpului, în acest fel intrând în discuție posibilitatea ca traficul de suprafață de pe Câmpului să fie redirecționat spre Primăverii – strada mai largă dintre cele două – și nu invers, cum este plănuit acum.

Alți beneficiari ai metroului

În timp ce unii cetățeni ar avea de pierdut în urma planului actual pentru metrou, alții mai norocoși ar putea câștiga milioane.:Gazeta de Cluj scria în decembrie 2023 despre beneficiarii de pe urma exproprierilor. Cel mai mare va fi Primăria Cluj-Napoca, care deține cele mai multe proprietăți, însă pe listă se găsesc firmele Ursus și Kaufland, precum și Universitatea Babeş Bolyai.

Printre persoanele care vor primi bani din urma exproprierilor găsim familia afaceristului Ovidiu Turcu, care va câștiga patru milioane de lei, dar și europarlamentarul Rareș Bogdan, care va primi și el 1,6 milioane de lei prin firma lui, Trend Comunication SRL, pentru trei parcele de teren cu o suprafață de 2.800 mp în Colonia Sopor. În cartierul Mănăștur sunt aproximativ 70 de proprietari pe care Primăria Cluj-Napoca nu a reușit să îi identifice și care ar trebui să primească peste 2,2 milioane lei.

Citește și: Primăria Cluj-Napoca îi hrănește pe Zeii din Imobiliare cu autorizații de construire ilegale

2 COMENTARII

  1. Eu zic că ar trebui modificate planurile și să devieze traseul pe sub Feleacu pînă la Răchițele și se rezolvă problemele.

  2. Orasul Alicante avea 337.000 locuitori in 2020.
    Are o retzea de tren metropolitan.
    Linia L2, de 9 km lungime, din care 1.6 km in subteran, a fost construita in 7 ani si doar dupa inca 2 ani a fost data in folosintza.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.