Rezultatele scrutinului din 1 iunie nu s-au datorat doar liderilor, munca cea mai grea a fost facuta de directorii de campanie, adevaratii strategi ai campaniilor. Gazeta de Cluj i-a scos pe toti din umbra, supunându-i la un interogatoriu amanuntit pentru a afla secretele din spatele culiselor politice.

În perioada electorala, partidele politice nu sunt conduse neaparat de presedinti. Adevaratii lideri sunt directorii de campanie, iar la ordinul lor sau pe semnatura lor, partidul se misca: ataca sau se apara, propune si promite. În spatele oricarui candidat de succes se afla o armata de profesionisti, condusa de liderul ,,din umbra”, care are puterea de a face si desface candidaturi si cariere. Fiecare politician încearca sa îsi atraga electoratul, apelând la tot felul de ,,smecherii”.  Astfel afisele, sloganurile, discursurile, dar si gestica si mimica au un rol bine definit, acela de a-i diferentia pe competitori. Prin urmare, succesul electoral nu are la baza doar carisma sau mesajul transmis de candidati, ci si munca strategilor de campanie, adica cei care se afla mereu în spatele personajelor politice, calculând si coordonând fiecare pas facut de candidatul lor.

Eforturi insuficiente

Pentru campania electorala din acest an, directorii de campanie au avut mult de furca, având în vedere miza, scrutinul din 1 iunie prevestind care partid va fi la guvernare. Desi directorii de campanie s-au folosit de toate tertipurile posibile pentru a-i convinge pe alegatori ca omul lor este cel mai bun, campania dusa de PD-L a avut un rezultat devastator pentru contracandidati. Democrat-liberalii si-au zdrobit, practic, adversarii, câstigând din primul tur si Primaria muncipiului Cluj-Napoca si sefia Consiliului Judetean.

În aceasta campanie electorala social-democratii au fost coordonati de Valentin Cuibus, director al Palatului Copiilor din Cluj-Napoca. Acesta a apreciat campania electorala ca fiind una pasnica, însa cu câteva exceptii care au iesit din normalitate. Totodata, directorul de campanie PSD a tinut sa mentioneze ca acest caz din Chinteni se judeca în Justitie si se asteapta verdictul. ,, Nu pot sa zic ca a fost o campanie murdara, dar n-a fost nici curata. A fost la locul ei, exceptându-i pe cei de la PD-L care au avut atacuri. Campania democrat-liberalilor a fost mult mai agresiva si s-au alocat foarte multe resurse financiare. În ceea ce îi priveste pe liberali, acestia au atras multe resurse, dar faptul ca nu le-a iesit, asta e altceva. E de datoria analistilor politici sa aprecieze aceasta chestiune, nu a mea. Iar UDMR nu s-a implicat foarte tare, nu prea si-au facut campanie. Drept consecinta au pierdut 50% din Consiliul Judetean, dar si datorita faptului ca majoritatea votantilor UDMR se regasesc în PD-L. E pentru prima oara când electoratul maghiar nu e <<ascultator>> sau i s-a spus sa voteze altceva”, a declarat Valentin Cuibus. Acesta a mai afirmat ca un lider puternic are un rol foarte important în atragerea electoratului, însa si partidul are rolul sau. Cuibus a dat drept exemplu modalitatea de alegere a presedintelui Consiliului Judetean prin vot uninominal, explicând ca în acest caz omul este cel mai important, în timp ce pentru Primaria municipiului Cluj-Napoca si partidul si omul au influentat votul electoratului.

Reprosuri social-democrate

Rezultatul alegerilor locale din 1 iunie au fost un soc pentru social-democrati, acestia obtinând rezultate deloc multumitoare. Astfel Remus Lapusan, candidatul PSD pentru Primaria Cluj-Napoca s-a clasat doar pe locul trei, obtinând doar 5,3% din voturile clujenilor, în timp ce Vasile Soporan, candidat pentru sefia Consiliului Judetean a fost votat doar de 14% dintre locuitorii judetului Cluj. ,,În primul rând trebuia sa punem mai mult accent pe partea negativa. Noi am încercat sa mergem pe o campanie pozitiva, însa nu peste tot este agreat acest tip de campanie. Ne mai putem reprosa faptul ca candidatii pentru Primarie si pentru Consiliul Judetean i-am stabilit prea târziu. A fost o  greseala ca am facut campanie doar anul acesta, trebuia sa începem înca din 2004. Prin urmare, campania pentru alegerile din 2012 trebuie sa înceapa acum. Alegerile din 1 iunie au fost o învatatura de minte pentru noi. Europarlamentarele au tras un semnal de alarma, dar noi l-am ignorat. Însa, avem sanse foarte mari la alegerile parlamentarele din toamna daca analizam rezultatele la nivel national, unde am obtinut mai multe primarii si consilii judetene decât PD-L. Saptamâna viitoare vom face o analiza la nivelul întregului judet, iar acolo unde va fi cazul se vor lua masuri, astfel încât campania urmatoare sa fie lipsita de surprize”, a explicat Cuibus.

,,Bomba” liberala e în propria ograda

Omul din spatele liberalilor, Liviu Miclaus a avut mult de munca în aceasta campanie electorala. Desi pentru Primaria Cluj-Napoca sansele liberalilor erau destul de slabe, pentru sefia Consiliului Judetean au avut sanse egale cu democrat-liberalii. În consecinta, Manuel Chira, candidat pentru fotoliul de primar al municipiului a obtinut doar 3,5% din voturile clujenilor, situându-se sub pragul electoral de 5%, în timp ce Marius Nicoara, candidat pentru functia de presedinte al CJ a acumulat 24,92% dintre voturi, fiind învins de Alin Tise, candidatul din partea PD-L care a fost votat de 37,77% dintre locuitorii judetului Cluj. ,,În opinia mea, a fost o campanie corecta, mai putin murdara decât în alti ani. Au fost mai putine afise si fluturasi rupti, iar miza a fost mai mare, presedintele Consiliului Judetean fiind ales direct de catre oameni. În ceea ce priveste campania dusa de contracandidatii PNL sunt de parere ca PD-L a dus o campanie agresiva, campania PSD a fost aproape inexistenta, iar pe cea a UDMR-ului nici n-am observat-o. Rezultatele alegerilor ne-a aratat ca puteam face mai mult. Ceea ce îmi reprosez personal este faptul ca n-am avut o comunicare mai buna cu membrii echipei, iar din punctul de vedere al echipei, consider ca trebuia sa comunicam mai mult cu electoratul în perioada 2004-2008. Iar ca si învatatura de minte pentru alegerile din toamna o sa facem o selectie mai atenta a prioritatilor si o sa ne preocupam mai mult de resursele umane”, a declarat Miclaus.

UDMR e multumita

Alegerile locale din 1 iunie au avut rezultate surprinzatoare, una dintre ele vizând Uniunea, care a reusit sa se claseze pe locul al doilea în cursa pentru Primaria-Cluj-Napoca, surclasându-i pe candidatii PSD si PNL. Astfel, candidatul UDMR pentru fotoliul de primar al municipiului, Laszlo Attila a reusit sa acumuleze 8,2% dintre voturile clujenilor, în timp ce Mate Andras Levente, candidat pentru presedintia Consiliului Judetean, a obtinut 13,7% dintre voturi, situându-se pe locul patru în clasament. Directorul de campanie al UDMR, Csoma Botond a declarat ca fata de celelalte campanii electorale, cea din 2008 s-a desfasurat în limitele normalului, atacurile dub centura fiind mai putine. ,,Noi am încercat sa facem o campanie pozitiva fata de adversarii nostri si nu cred ca sunt în masura sa fac o apreciere generala a campaniei contracandidatilor nostri. Însa, trebuie sa recunosc ca unele partide au avut atacuri dure, dar a fost un fenomen izolat. În ceea ce priveste campania PD-L, am vazut ca colegii de la PD-L au avut cele mai multe panouri, însa desi nu am urmarit campania PD-L cred ca s-a încadrat între limitele normalului. Pe cei de la PNL nu i-am urmarit, iar social-democratii au avut o campanie mult mai agresiva decât PNL si PD-L, scopul lor fiind sa atraga electoratul, dar în opinia mea, campania lor nu a avut succes”, a apreciat Botond. Totodata, acesta a explicat ca , în special în cazul PD-L, liderul a influentat foarte mult electoratul, iar faptul ca pe afise apareau împreuna si candidatul pentru Primarie si cel pentru sefia Consiliului Judetean influenta asupra electoratului a fost mai mare. Csoma Botond a tinut sa precizeze ca UDMR nu a apelat la nici o agentie de publicitate sau marketing, strategia fiind realizata de echipa Uniunii.

Fara reprosuri

Având în vedere rezultatele obtinute în urma scrutinului din 1 iunie, Botond a declarat ca nu este loc de reprosuri si ca tot ce se putea face s-a facut. ,,Cred ca multe reprosuri nu ne putem face. Am facut campania <<door to door>> si a dat roade. Pâna acum nu am apelat la o astfel de metoda, dar a fost eficienta, lucru se s-a transpus si în voturi. De-a lungul campaniei am constatat ca foarte multi cetateni nu sunt interesati de politica si nu stiu sa faca diferenta dintre politica locala si cea nationala. Multi oameni ne-au reprosat lucruri care nu tin de competenta Consiliului Local, cum ar fi majorarea pensiilor. Aceste întâlniri trebuie facute nu doar în campanie, ci si de-a lungul celor patru ani”, a încheiat Botond.

PD-L, marele câstigator

Democrat-liberalii nu au multe lucruri sa îsi reproseze, având în vedere faptul ca au ,,portocalizat” întreg judetul Cluj. Acestia au câstigat atât Primaria Cluj-Napoca, cât si presedintia Consiliului Judetean, înca din primul tur, edilul Emil Boc obtinând 76,1% din voturile clujenilor, iar Alin Tise 33,7 % dintre voturile locuitorilor judetului. Directorul de campanie al PD-L, Daniel Buda a precizat ca campania electorala din acest an a fost altfel fata de alti ani, fiind caracterizata mai ales de derapaje din partea multor candidati. ,, Campania a fost un pic altfel decât celelalte din cauza derapajelor celorlalti candidati. Partidele au folosit candidati  slabi, ma refer la cei care au obtinut sub pragul electoral de 5%, care aveau pretentia sa ocupe diferite functii. În ceea ce priveste campania contracandidatilor nostri, chiar nu am fost atent la ce au facut si nu ma intereseaza nici acum, eu am fost preocupat doar de campania noastra”, a declarat presedintele PD-L Cluj. Totodata, acesta a precizat ca în Cluj-Napoca s-a dovedit ca liderul si partidul fac ,,casa buna”, având în vedere faptul ca PD-L a câstigat atât Primaria municipiului, cât si sefia CJ. ,,Am câstigat ambele, dar nu a fost usor. Dupa o evaluarea pe care o vom face dupa turul al doilea, vom vedea ce trebuie sa ne reprosam si ce nu, deoarece rezultatele scrutinului din 1 iunie au fost mai mult decât multumitoare, în special în cazul municipiului. Dupa alegerile locale am tras multe învataminte, dar nu vreau sa le împartasesc spatiului public”, a explicat Buda.   

Timea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.