În al doisprezecelea ceas, Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj , condus de Leontina Kovacs, a făcut plângere penală împotriva firmelor care sunt responsabile de edificarea noului sediu al instituţiei din cartierul Gheorgheni, din apropierea Iulius Mall. Din nefericire, procurorii clujeni au respins plângerea, iar acum OCPI Cluj contestă verdictul anchetatorilor. Clădirea a început să fie construit în urmă cu opt ani, dar nu a fost finalizată nici până acum, deşi au fost cheltuiţi peste 10 milioane de lei cu acest proiect.

Firmele TEHNOPROIECT COMTRANS, din Bucureşti, ZICU IMPEX SRL şi Ecotek Consulting, ambele din Cluj Napoca sunt acuzate într-o plângere penală formulată de reprezentanţii OCPI Cluj că, în pofida faptului că au încasat mare parte din banii de contract, nu au finalizat noul sediu al instituţiei. Iniţial, procurorii au dat verdicte de neîncepere a urmăririi penale, dar juriştii OCPI Cluj au contestat rezultatul în instanţă. Primul termen al procesului a avut loc în a doua jumătate a lunii trecute, când reprezentanţii firmelor au cerut o amânare pentru angajarea unui apărător.

Firma TEHNOPROIECT COMTRANS este patronată de NICOLESCU MARGARETA VERGINIA, care şi administrează societatea împreună cu Paul Nicolescu, arhitect. Firma Zicu Impex este patronată şi administrată de Zaharie Burde, iar SC Ecotek Consulting aparţine lui Lia şi Alexandru Chira.

Primele două societăţi sunt ”abonate” la contractele cu instituţiile statului. Dintre contractele firmei Zicu Impex pot fi amintite cele încheiate cu IPJ Cluj, UTCN, Ministerul finanţelor Publice. Firma Tehnoproiect a avut contracte încheiate cu BNR, Administraţia Portuară din Constanţa, Tribunalul din Vâlcea, Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov, etc.

Cu OCPI Cluj, Zicu Impex, care este constructorul clădirii, a încheiat două contracte: cel în baza căruia a câştigat lucrarea, în 2008, şi o suplimentare, în 2010. Cu toate acestea, funcţionarii de la cadastru se înghesuie în birourile pe care instituţia le-a închiriat în zona Gării. Pe de o parte, administratorul şi patronul firmei declară că nu a putut continua şi termina lucrarea pentru că nu a primit ordin de continuare a lucrărilor şi fără aceste formalităţi nu poate relua activitatea.

 

Lanţul vicios

Pe de altă parte, reprezentanţii OCPI Cluj spun că din cauza întârzierilor repetate a finalizării diferitelor angajamente luate în cadrul proiectului oficialii instituţiei au fost nevoiţi să deschidă procese, fapt care a întârziat şi mai mult reluarea lucrărilor. ”În anul 2006, s-au început procedurile necesare investiţiei astfel încât în luna iulie 2006 s-a încheiat un contract de prestări servicii de proiectare cu societatea Tehnoproiect Comtrans Bucureşti care a câştigat licitaţia organizată în acest sens, iar în mai 2007 s-a obţinut autorizaţia de construire din partea Primăriei Cluj-Napoca. Au fost organizate două licitaţii privind atribuirea contractului de execuţie a lucrărilor, fiind desemnată câştigătoare SC Zicu Impex SRL din Cluj-Napoca, fiind semnat în ianuarie 2008 contractul pentru realizarea lucrărilor, valoarea investiţiei ridicându-se la 10,5 milioane de lei, cu TVA. În perioada 2008 – 2009 au fost executate lucrări în valoare de 10,6 milioane de lei, cu TVA, pe parcursul realizării lucrărilor au fost sesizate lipsuri şi omisiuni din documentaţia tehnică de execuţie, care au impus revizuirea acesteia, modificarea şi/ completarea ei. Din cauza acestor deficienţe din proiect, au fost încheiate cinci acte adiţionale, în valoare de 4,7 milioane de lei, reprezentând circa 45% din valoarea contractului. Întrucât disfuncţionalităţile nu au fost deblocate pentru derularea etapelor necesare în vederea continuării lucrărilor, în mai 2013, la OCPI Cluj, s-a realizat o verificare administrativă care s-a finalizat prin dispunerea unor măsuri care nu au putut fi implementate, astfel că în perioada 2013 – 2014 s-au înregistrat patru acţiuni pe rolul instanţelor judecătoreşti. În bugetul pentru anul 2015, a fost alocată suma de 8,5 milioane de lei pentru continuarea lucrărilor la această investiţie, care nu a putut fi utilizată deoarece erau pe rol procese şi a fost restituită, arată reprezentanţii OCPI Cluj.

 

Dispar CF-urile clujene

În 2004, la nivelul fiecărui judeţ s-au înfiinţat Oficii de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI), prin reorganizarea oficiilor judeţene de cadastru, geodezie şi cartografie şi a birourilor de carte funciară de pe lângă Judecătorii. La Cluj-Napoca au apărut probleme chiar de la înfiinţarea acestei instituţii, un mare număr de Cărţi funciare, acte care sunt într-un singur exemplar, dispărând fără urmă. În mod normal, în afară de Parchet, nimeni nu poate cere Cartea Funciară în original. Cu toate acestea, în 2004, momentul la care s-au predat C.F.-urile de la Judecătorie la Cadastru au dispărut mai multe CF-uri. Mai exact, la nivelul judeţului Cluj, conform procesului verbal de predare-primire încheiat între cele două instituţii, 21.501 de Cărţi Funciare au fost declarate lipsă. Este extrem de ciudat cum se poate ca dintr-o instituţie a statului să poată dispărea atâtea documente oficiale originale. Dacă o societate comercială ar da dovadă de o asemenea neglijenţă, administratorul firmei, cu siguranţă, ar suporta consecinţe de ordin penal.

Numerele cărţilor funciare se dau în ordinea înscrierilor, astfel că primul imobil înscris în Cluj-Napoca la Cartea Funciara a primit numărul 1. În acelaşi mod, dacă o persoană îşi cumpără un imobil nou construit pe strada Buna Ziua, spre exemplu, la înscrierea în Cartea Funciară, locuinţa va primi un număr nou. Unul dintre notarii clujeni care doreşte să îşi păstreze anonimatul, spune că o parte din foile de C.F. care figurează ca fiind lipsă sunt dispărute în perioada 2005-2007. Interesul pentru ca aceste Foi Funciare să dispară este al „samsarilor” imobiliari care pot face bani frumoşi dintr-un act lipsă. Ei profită de faptul că cineva nu îşi poate dovedi proprietatea asupra unui imobil, pentru a-şi reconstitui acest drept pe numele lor.

 

Cadastru stă în chirie

Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Cluj îşi desfăşoară activitatea din Cluj-Napoca în două locuri, la sediul central de pe str. Alexandra Vaida Voevod, în două clădiri vechi, care totalizează 449 de mp, şi într-un spaţiu închiriat în zona Gării, în suprafaţă de 1.542 de mp, unde funcţionează biroul Cluj-Napoca.

În cele două clădiri ale sediului central lucrează circa 50 de funcţionari, unele birouri fiind supraaglomerate. Din cauza volumului de activitate care a înregistrat, în fiecare an, o creştere semnificativă, spaţiul necesar desfăşurării activităţii OCPI s-a dovedit insuficient. Astfel, în anul 2006 s-a luat decizia construirii unui nou sediu administrativ prin care s-a urmărit asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării activităţii în mod corespunzător pentru cetăţeni, colaboratori şi angajaţi.

Sebastian Albescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.