Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a declarat miercuri seara că a fost reziliat contractul cu Bechtel pentrul construirea Autostrăzii Transilvania, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro, se arată pe Mediafax.

Premierul Victor Ponta a afirmat marţi că Şova a greşit anunţând presa că înţelegerea cu Bechtel pentru autostrada Transilvania va fi reziliată luni, 27 mai, arătând că acesta nu trebuia să spună nimic până nu încheia negocierile.

„Cred că a fost prea transparent, că nu trebuia să vă spună nimic până nu încheia negocierea. Dacă v-a anunţat înainte să încheie negocierile, înseamnă că a greşit”, a spus Ponta jurnaliştilor, aflat la Brăila.

Şova a declarat luni pentru MEDIAFAX că rezilierea contractului este o chestiune de zile şi că mai sunt unele detalii de pus la punct în această perioadă.

1 COMENTARIU

  1. Cum a îngropat Băsescu Autostrada Transilvania

    Capitolul „Eşecul Bechtel” din cartea „Lumea, americanii si noi”, scrisă de Adrian Năstase:
    „Evolutia relatiilor economice bilaterale nu a urmat, din pacate, dinamica relatiilor politico-militare. In aceste conditii, dupa esuarea incercarii angajarii unor firme americane in privatizarea Petrom (il trimisesem pe ministrul Dan Ioan Popescu in SUA pentru a cauta firme interesate, ceea ce nu s-a reusit) si in conditiile in care americanii erau mai interesati de proiecte economice de reconstructie in Irak sau de „ocupare” a unor noi zone, bogate in resurse, din fostele republici sovietice, am incercat sa atragem in Romania o mare firma americana din zona constructiilor de infrastructura, pornind si de la necesitatea construirii unei autostrazi de la portul de containere din Constanta, care sa mearga pana la iesirea din tara, la Bors.*
    *Traseul l-am ales tinand seama de ceea ce era deja construit (Autostrada A-1 Bucuresti-Pitesti) sau in constructie (Autostrada Soarelui), precum si de necesitatea de a „dez-izola” regiunea cu populatie maghiara din Transilvania si de acordul cu guvernul maghiar, care trebuia sa realizeze „jonctiunea” la frontiera.*
    *Impreuna cu premierul Peter Medgyessy, am scris la Bruxelles despre acest proiect.*
    *Firma Bechtel – probabil firma cea mai importanta din lume in domeniul constructiei de autostrazi (construise si autostrada din Croatia pana in Sud la Dubrovnik, in conditii exceptionale) – parea solutia cea mai buna pentru a da inca un semnal solid investitorilor americani.*
    *Din pacate, dupa „pierderea” alegerilor prezidentiale de catre mine, in ciuda anuntatei Axe Bucuresti-Londra-Washington, Traian Basescu a blocat acest proiect, transformandu-l intr-un esec. Probabil ca, nu intamplator, nivelul schimburilor comerciale bilaterale, 2005-2012, a stagnat.*
    *Contractul cu firma Bechtel s-a incheiat cu credinta ca firma care construise autostrada din Croatia va asigura finantarea acestui proiect, care era important pentru a asigura coridorul de transport de la Constanta la frontiera de vest. Nu aveam de unde sa stiu ca acest proiect va fi sabotat prin relatia speciala a lui Traian Basescu cu un vicepresedinte al BEI (primul oaspete strain al lui Basescu, in 2005, la Cotroceni), care dorea un alt traseu pentru autostrada si nici ca Basescu va bloca acest proiect timp de aproape 2 ani, in 2005-2006, pentru a verifica daca nu s-au dat comisioane membrilor guvernului PSD. Nu s-au gasit nereguli, dar in felul acesta costurile au crescut de trei ori.*
    *Intre timp, proiectul a ajuns o „vaca de muls” si a esuat intr-un mod lamentabil din cauza ostilitatii lui Traian Basescu si a guvernelor din acesti ani. Cine plateste insa pentru banii cheltuiti aiurea cu toate „organizarile” si dezorganizarile de santier din acesti ani? Cine plateste pentru echipamentele cumparate inutil? Cine plateste pentru oamenii angajati si apoi „dezangajati”? Cine ii plateste pe sub-contractorii locali? Evident ca romanii care au dat si banii pentru cheltuielile inutile din timpul „certurilor” guvernelor lui Basescu cu Bechtel, dar si cei care calatoresc in conditii mizerabile pe drumurile nationale din Transilvania.
    In timp ce Bechtel a finalizat tronsoane importante de autostrazi mai nou si in Albania.*
    *S-a ajuns, deci, la triplarea valorii contractului. Cum s-a ajuns aici? Destul de simplu: prin incompetenta, rea-vointa si lipsa de
    responsabilitate. Repet: costul real al autostrazii Transilvania era de 2,5 miliarde de euro. Atat ar fi platit statul roman daca Traian Basescu si guvernele care au urmat dupa 2004 nu ar fi blocat contractul.*
    *Suspendarea lucrarilor, timp de doi ani, a dus inevitabil la majorarea costurilor (pretul materiilor prime si al terenurilor ce urmau a fi expropriate a crescut foarte mult), dar si la prelungirea termenului de finalizare cu un an, pana in decembrie 2012!? Practic, Bechtel a fost nevoita sa-si intrerupa activitatea, reziliind toate contractele incheiate cu firmele subcontractate si cu muncitorii angajati. In 2006, santierul a fost redeschis, dar pe toata perioada in care lucrarile au fost blocate, reprezentantii puterii au vorbit in permanenta despre renegocierea contractului. Ce s-a obtinut? Nimic. Raspunzand unei solicitari pe care am adresat-o guvernului, de a face publice rezultatele negocierilor, Ministerul Transporturilor preciza: „Beneficiarul nu a obtinut niciun
    avantaj care sa se reflecte in valoarea totala a investitiei sau in scurtarea duratei de executie a lucrarilor, CNADNR nefacand nicio economie in urma acestei renegocieri”.*
    *Dupa aproape 8 ani in care cei care s-au aflat la putere nu au facut nimic si s-au complacut intr-o situatie pe care ei insisi au creat-o, anuntau cu emfaza ca au reziliat contractul si ca din 2,5 miliarde de euro, valoarea initiala a autostrazii, au facut o economie de 6 miliarde! Dincolo de faptul ca aceasta asa-numita „economie” se face dintr-un potential cost final, majorat din cauza celor care s-au aflat la guvernare dupa 2004, in realitate „negocierea” facuta de guvernul Boc a marit si mai mult costul
    lucrarilor efectuate de Bechtel.*
    *Astfel, pana in prezent, s-au cheltuit mai mult de 1,25 miliarde de euro. Din acesti bani s-au realizat („finalizat”) 52 de kilometri (tronsonul Campia Turzii-Gilau) cu un cost de 11,5 milioane de euro pe km. Diferenta de 596,25 milioane euro (bani cheltuiti pana acum) se regaseste in tronsonul de 64 de km intre judetele Salaj si Bihor. Acest tronson era insa finalizat doar in proportie de 60%. Prin urmare, pentru 38,4 km s-au cheltuit 596,25 milioane de euro (11,5 milioane pe km), iar pentru restul de 25,6 km (40%) se vor plati 153,6 milioane euro (6 milioane pe km). In final, marea „negociere” facuta de guvernul Boc a condus la urmatoarea situatie: Bechtel construieste 116 km de autostrada nu la 5,6 milioane de euro pe km, cat au fost negociati initial in contractul semnat in 2004, nu la 11,5 milioane euro pe km, cat a ajuns pretul in primul mandat al lui Traian Basescu, ci la 13,5 milioane euro pe km.*
    *Din pacate, in urma nenumaratelor negocieri si renegocieri ale ministrilor PDL cu Bechtel, pretul va fi cu mai mult de jumatate din pretul negociat de guvernul PSD, dar numai pentru aproximativ un sfert din lungimea initiala (110 km fata de 415 km) si doar peste vreo 7-8 ani.*
    *Sigur, in discutiile de la ambasada americana, Traian Basescu folosea un alt limbaj. Iata ce ne spune una dintre cablogramele ambasadei americane din perioada de inceput a primului mandat a lui Traian Basescu, publicata de Wikileaks. Va prezint textul in original, pentru a evita orice suspiciune:*
    *”Post had hoped that a breakthrough had come after President Basescu’s visit to Washington this spring and his assurances that he would support the project. Indeed, small payments were made and some movement on outstanding issues did occur. But another lull came later in the spring. Similarly, Post was hopeful that the project would start moving in the right direction after Commerce Department’s Assistant Secretary Lash, on May 12, received assurances from President Basescu that he would work to
    resolve issues related to the motorway”. ( http://www.kamikazeonline.ro/2011/03/ambasada-sua-basescu-a-criticat-contractul... )*
    *Un joc dublu deci, pe care, din pacate, ani de zile, l-au facut si cei de la Bechtel, care au preferat sa „navigheze” pe aceste certuri interne, contand pe penalitati si despagubiri.*
    *La momentul in care, la o intalnire cu reprezentantii comunitatii de romani din SUA, Traian Basescu a raspuns la o intrebare legata de renegocierea contractului cu firma americana Bechtel, afirmand: „Construiam cea mai scumpa autostrada din lume, intr-un contract in care ambii parteneri au vrut sa fure. Un contract care s-a atribuit fara licitatie.
    Statul roman nu putea sa accepte la nesfarsit fie ea si o firma mare, sa plateasca cu 19, 20, 30 de milioane de euro pe km de autostrada”, am somat firma Bechtel sa ia atitudine, transmitandu-le ca daca nu vor face acest lucru in cateva zile, voi considera ca au acceptat, tacit, aceste acuze ca fiind adevarate si voi sesiza Procurorul General al SUA.*
    *Firma Bechtel, care de 7 ani nu se pronuntase niciodata in legatura cu aceste acuze, a trebuit sa raspunda. Daca nu o faceau, insemna ca afirmatiile lui Traian Basescu ca „au furat” erau corecte. „Mutenia”, pentru a-si vedea de interesele lor, nu mai putea fi acceptata. Noi nu aveam nimic de ascuns. Daca ei aveau, cu atat mai rau pentru ei.*
    *In final, Bechtel a raspuns. Ei au comunicat ca „este regretabil ca Bechtel si oficialii fostului guvern au continuat sa fie criticati in mod eronat si injust pentru acest contract!”. Cam tarziu, dar mai bine decat deloc. Raspunsul a fost dat de Walker Kimball, prim-vicepresedinte si director general al Bechtel Aviation and Infrastructure.*
    *Stiu, faptul ca doar dupa 6-7 ani Bechtel anunta ca acuzatiile lui Basescu sunt nefondate nu incalzeste prea tare. Ar fi fost utila o reactie a lor in 2004 si 2005, cand aceste acuzatii chiar contau. Dar, chiar si acum, ele arata ca am avut dreptate. Si ca, si in acest caz, cel care a continuat sa minta…*
    *In legatura cu acest subiect, adaug si o transcriere a unui fragment din interviul realizat de Radu Soviani cu ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein, si difuzat de The Money Channel, la inceputul lunii aprilie 2011:*
    *”Radu Soviani: Acum trei ani eram in acelasi loc cu domnul ambasador Taubman, iar acesta a raspuns ca autostrada Bechtel va fi terminata in 2012. Ce spuneti?*
    *Mark Gitenstein: Nu stiu cand va fi terminata, dar din pacate nu va fi finalizata in 2012. Cred ca se vor face progrese fiindca ministrul Transporturilor, Bechtel si Anka lucreaza impreuna. Dar sa nu uitam, la autostrada nu lucreaza doar firma americana Bechtel. De fapt, cea mai mare parte a banilor ajunge la o firma turceasca, Anka, ce lucreaza impreuna cu Bechtel la autostrada. Eu si ambasadorul turc am colaborat strans cu ministrul Transporturilor si credem ca putem face lucrurile sa functioneze.
    Nu vom construi intreaga autostrada pana in 2012, dar vom construi o parte considerabila. Daca se vor construi autostrazi in urmatorul an si jumatate, veti construi autostrada Transilvania, fiindca doar acolo constructia poate avansa rapid. Cred ca este bine sa cheltuiti bani pentru construirea coridoarelor europene, dar constructia unei autostrazi dureaza pentru ca
    trebuie confiscat (expropriat – n.n.A.N.) pamantul, trebuie elaborat planul, trebuie rezolvate problemele de mediu, trebuie gasite sursele de cofinantare si efectuate procedurile necesare pentru obtinerea banilor de la UE. Cred ca veti realiza aceste proiecte cu fonduri structurale europene, dar nu in urmatorul an si jumatate. Daca veti cheltui banii acum, pentru autostrada Transilvania, veti avea o autostrada mai rapid si veti crea locuri de munca nu doar pentru cei care construiesc autostrada, ci si pentru companiile care transporta bunuri folosind acea autostrada. Exporturile vor creste.*
    *Radu Soviani: Povestea Bechtel a inceput in 2003, autostrada inca nu e gata. Au fost acuzatii serioase de coruptie, s-a spus ca acest contract a fost acordat americanilor in schimbul altor lucruri. Ce parere aveti?*
    *Mark Gitenstein: Nu exista probe in acest sens. Am citit toate telegramele, probabil ca si dumneavoastra ati citit multe dintre ele si nu exista probe in acest sens. Aratati-mi o urma de dovada ca a existat o tranzactie prin care Bechtel a primit contractul la schimb pentru altceva. Eu nu stiu despre ce ar putea fi vorba, nu am vazut elemente care sa confirme ipoteza. (Deci aceasta ipoteza a existat – n.n.A.N.)*
    *Radu Soviani: Deci aceste acuzatii sunt minciuni?*
    *Mark Gitenstein: Spun doar ca nu am vazut nimic care sa le confirme.”*

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.