La întrebarea “În cazul în care veţi fi ales parlamentar de Cluj, ce veţi face pentru a urgenta lucrările la Autostrada Transilvania?”, candidaţii clujeni înscrişi în lupta electorală pentru Parlamentul României se întrec în a aduce cele mai bune soluţii pentru rezolvarea problemelor celui mai mare proiect de infrastructură din Europa. În timp ce Boros Janos susţine firma constructoare – Bechtel – şi consideră că aceasta ar trebui să primească în continuare sprijinul Guvernului, Mircia Giurgiu crede că Guvernul trebuie constrâns pentru a aloca mai mulţi bani constructorului; Vasile Puşcaş vrea să monitorizeze construcţia, iar Marius Nicoară este de părere că Bechtel nu face altceva decât să arunce banii statului pe fereastră.

La sfârşitul lunii august compania americană Bechtel se lăuda cu inaugurarea primilor cinci kilometri de autostradă şi o cadenţă de asfaltare de un kilometru pe zi. Cei 25 de kilometri dintre Luna şi Câmpia Turzii, declarau pe atunci reprezentanţii Bechtel, urmau a fi finalizaţi până la sfârşitul lunii noiembrie. Cum socoteala de acasă nu se potriveşte aproape niciodată cu cea din târg, o multitudine de probleme s-au ivit între timp în execuţia celui mai mare proiect de infrastructură din Europa, Bechtel comiţând greşeli de proiectare şi execuţie pe tronsonul Câmpia Turzii – Gilău al Autostrăzii Transilvania, determinând alunecări de teren pe un segment de 36 de kilometri. Astfel, la sfârşitul lunii noiembrie, Bechtel nu se poate “lăuda” decât cu 10 km turnaţi pe această porţiune. La mijlocul lunii acesteia Radu Gaspar, responsabil de proiect la Compania Naţională de Drumuri (CNADNR), declara în cadrul unei conferinţe privind dezvoltarea infrastructurii în Europa Centrală şi de Est că primii 40 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania vor fi daţi în folosinţă la finele anului 2009, iar asta doar în cazul în care vor fi asigurate sumele necesare pentru plata constructorului. În altă ordine de idei, CNADNR intenţionează să organizeze noi licitaţii pentru înlocuirea constructorului “buclucaş”. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat că “la Autostrada Transilvania putem avea alţi constructori decât Bechtel”, în condiţiile în care Comisia Europeană va aproba Coridorul PanEuropean de transport pe axa
Nord – Sud, traseul acestuia pe teritoriul României devenind eligibil pentru finanţare din fonduri europene.
Gazeta de Cluj a stat de vorbă cu candidaţii clujeni la Parlamentul României pentru a afla care sunt promisiunile de rezolvare a acestora vizavi de proiectul autostrăzii Transilvania, în cazul în care vor câştiga alegerile din 30 noiembrie. Menţionăm că articolul a fost redactat înainte de consumarea alegerilor.

Candidatul UDMR din colegiul nr. patru deputaţi, Boros Janos, consideră că firma americană ar trebui sprijinită de către Guvern, iar banii pentru lucrări ar trebui alocaţi din timp pentru ca firma constructoare să aibă continuitate în muncă.
“Eu cred că Bechtel ar trebui să aibă o siguranţă de plată a banilor pentru lucrările efectuate şi verificate, bineînţeles. Dacă un antreprenor nu poate să-şi plătească oamenii, ritmul de execuţie scade. De asemenea, partea de control trebuie să fie foarte serioasă, iar calitatea lucrărilor trebuie verificată atent. Sunt de accord şi cu o revizuire a contractului, dar asta trebuie să se facă fără ca lucrările să înceteze, cum s-a întâmplat în urmă cu patru ani”, a declarat Boros.

Mircia Giurgiu- candidatul PD-L pentru un nou mandat de deputat în colegiul nr. 1- este de părere că Guvernul trebuie presat prin strângerea de semnături de la toţi parlamentarii judeţului şi nu numai pentru ca acesta să plătească datoriile faţă de Bechtel,iar, astfel, firma să continue lucrările într-un ritm mai alert.

“O sa fac exact ce am făcut şi acum trei ani, adică o să strâng o listă cu semnăturile tuturor parlamentarilor din zonă pentru a face presiuni asupra Guvernului. Aşa s-au început şi în trecut lucrările, dar continuarea a lăsat de aşteptat. Dacă PD-L va câştiga alegerile, nu va fi nici un fel de problemă în acest sens,în caz contrar,  soluţia cea mai bună este lista cu semnături, la care pot participa şi parlamentari din alte judeţe, pentru că avem nevoie de autostrăzi în toată ţara”, a explicat Giurgiu.

Candidatul PNL la funcţia de senator în colegiul nr. trei, Marius Nicoară, a declarat că vinovată pentru problemele pe care le întâmpină construcţia Autostrăzii Transilvania este firma Bechtel. Acesta susţine că au existat bani pentru proiectul de infrastructură, dar cei de la Bechtel nu au muncit corespunzător. Prin urmare, acesta se angajează să facă lobby pe lângă Ministerul Transporturilor pentru a urgenta lucrările la cel mai mare proiect de infrastructură din Europa.

“Voi face lobby pe lângă Ministerul Transporturilor pentru ca lucrările la Autostrada Transilvania să fie urgentate. Bani pentru acest proiect au existat, dar Bechtel nu şi-a făcut treaba. Voi face lobby pentru ca cei din Ministerul Transporturilor  să-i strângă mai tare cu uşa pe cei de la Bechtel pentru ca aceştia să muncească aşa cum ar trebui”, a afirmat Nicoară.

Vasile Puşcaş, candidatul PSD în colegiul nr. 3 senatori, consideră importantă monitorizarea calendarului şi a angajamentelor fiecăruia dintre partenerii la construcţia autostrăzii.

“În primul rând, aş propune monitorizarea calendarului şi a angajamentelor fiecăruia dintre partenerii la această contrucţie, pentru că văd că în ultima vreme autoritatea, care ar trebui să se ocupe de construcţia autostrăzii, se ocupă de imobiliare. Angajatorul şi constructorul ar trebui să urmeze un calendar pentru perioada care a mai rămas până la finalizarea construcţiei, iar cei care ar fi trebuit să supravegheze construcţia ar trebui aduşi în faţa justiţiei”, a declarat Puşcaş.

Adina Fartuşnic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.