O serie de dezvăluiri arată că printre liderii politici care s-au implicat în autorizarea UBER în România se numără și Ioan Rus, unul dintre ”exponatele” politicii clujene, fost ministru al Transporturilor. Dacă Rus pare lovit de amnezie atunci când a fost implicat în legătura lui în scandalul UBER, taximetriștii clujeni nu au uitat și îi fac urări de sănătate politicianului. Pe lângă politicienii români, care au făcut lobby, cu siguranță, pe gratis, între 2014 și 2016 reprezentanții Uber s-au întâlnit cu peste 100 de politicieni și decidenți din 17 țări, printre care Emmanuel Macron sau Joe Biden, precum și cu membri ai Parlamentului European și reprezentanți ai Comisiei Europene.

Printre politicienii care au pus umărul la reglementarea nelegală a pieței de transport public pentru a permite multinaționalei UBER să creeze concurență taximetriștilor se numără Ioan Rus, fost ministru al Transporturilor, un adevărat guru al sforăriilor.

Pentru ca Guvernul Dăncilă să poată trânti celebra ordonanță de urgență prin care compania UBER a primit undă verde pentru a face afaceri pe teritoriul României, Rus a fost contactat de un alt personaj controversat care făcea parte din echipa companiei private, Peter Imre, mort de curând de cancer.

Odată ce Imre i-a strecurat lui Ioan Rus ideea că există o aplicație care îi poate transforma în taximetriști pe majoritatea celor care au autoturisme, afacerea a mers ca unsă. Însă, în afară de cei prejudiciați, nimeni nu mai ține minte nimic.

Aceste dezvăluiri apar destul de târziu, reglementarea activităților de car sharring a fost făcută prin corupție. Informațiile din scandalul „The Uber Files” au apărut prin intermediul The Guardian și International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), organizație care în România are un parteneriat cu Rise Project. Este vorba despre peste 124.000 de fișiere care includ 83.000 de emailuri, mesaje text și alte documente din perioada 2013-2017.

Referitor la situația din România, documentele arată că Uber a apelat la Peter Imre care a fost unul dintre consilierii UBER.

“Întâlnirea cu Ioan Rus, ministrul Transporturilor, a fost facilitată de noul consultant (…) fiind anunțată în mai puțin de 24 de ore; întâlnirea a decurs bine, Ministerul Transporturilor a promis sprijin cu legislația și a facilitat o întâlnire cu secretarul de stat responsabil cu elaborarea legislației”, arată informarea din cadrul companiei UBER care face referiri la cum s-a intrat pe piața din România.

Din păcate, Ioan Rus a suferit un episod amnezic referitor la afacerea UBER.

Contactat de RISE Project el a declarat: “Păi nu știu (râde), habar nu am, deci nu știu. Nici nu s-a întâmplat nimic, dacă or fi fost vreodată la mine, oi fi fost amabil cu ei, da salut. (…) Nu știu, chiar nu știu, deci nu mă interesează subiectul”, a declarat Ioan Rus.

Însă, taximetriștii clujeni au o memorie mult mai bună decât a PSD-istului clujean.

Vicepreședintele Asociației Taximetriștilor Cluj, Ioan Pugna, spune că el a tras semnale de alarmă încă din 2017, dar că, la vremea respectivă, mai mult a fost luat în râs.

 ”Când am făcut eu scandal în 2017, nu a vrut nimeni să mă asculte! Ba mai mult, atunci mi-au spus mulți că, dimpotrivă, taximetriștii sunt nașpa !

Eu nu cred că Ioan Rus a făcut lobby pentru UBER, ci a făcut conexiuni mai sus, la guvernul de atunci. Lobby adevărat au făcut domnii Cuc (Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor, n.red.) și Tabără, cel din urma fiind presedintele Comisiei. Eu am fost și în comisiile respective și am făcut multe drumuri de București la vremea aia. Lobby au făcut toți politicienii și toți cei din Comisia de Transporturi, Senat și Camera Deputaților.

Le transmit la toți sănătate multă și mult piramidon!”, transmite Pugna.

Traseele Rus și Imre

Ioan Rus, fost lider al PSD Cluj a intrat în afaceri la începutul anilor ‘90, iar una dintre cele mai bune parteneriate pe care a reuşit să le facă a fost cu Ion Ţiriac. În 1993, fostul ministru de Interne a devenit director la RMB Inter Auto SRL (reprezentanţa Mercedes Benz) care era controlată, printr-un off-shore, de omul de afaceri Ion Ţiriac. Rus s-a implicat şi în firmele Napoca Constructii SA (1991) – acum deţinută de Ion Ţiriac – firmă care lucrează la noua pistă a Aeroportului Internaţional Cluj Napoca. De asemenea, Ioan Rus a avut acţiuni la Autosincron SRL (1991), Elixir Medco SRL (1992), IT Transilvania Invest (1998), Ardtrans Auto SRL(1994), Oil Distribution SRL sau Media Pro Transilvania SA.

Pe linie politică, Ioan Rus a intrat în PDSR îin 1994, în 15 august 1996 a devenit prefectul judetului Cluj, funcţie pe care a avut-o până pe 28 decembrie 1996. După 2 ani a devenit prim-vicepreşedinte al PDSR Cluj-Napoca. În iunie 2000 recâştigă funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj, iar din decembrie acelaşi an, după câştigarea alegerilor de către PSD, devine ministru de Interne în Guvernul Nastase. Din octombrie 2001, Ioan Rus este ales preşedinte al PSD Cluj şi după un an, vicepreşedinte al PSD. A ocupat mai multe portofolii de ministru.

De partea cealaltă, a celor de la UBER, Peter Imre a fost un om de afaceri provenit din Zalău.

A fost ginerele ex-ministrului de Externe, Teodor Meleșcanu, care a mai ocupat această funcție în anii 90 și în Guvernul Ponta. Consultantul UBER a fost director Adevărul Holding și influent consultant local, cu multiple conexiuni politice. A mai lucrat pentru SCL, corporația britanică din care face parte Cambridge Analytica, acuzată că a folosit ilegal datele a peste 80 de milioane de utilizatori Facebook și a fost directorul Philip Morris în România.

A fost reprezentantul Strategic Communications Laboratories din România, compania contractată pentru consultanță de Departamentul de Justiţie al SUA/ Divizia pentru Securitate Naţională/Unitatea de Înregistrare FARA (Foreign Agents Registration Act) care vizează modul în care se desfășoară ”lupta” anticorupție din România.

Afacerea UBER rezolvată în România cu o ordonanță de urgență.

Pe 6 mai 2015, Parlamentul a hotârât cu majoritate de voturi modificarea legii taximetriștilor. A interzis atunci transportul de persoane contra cost cu un autoturism care nu deține autorizație de taxi.  Vestea a produs îngrijorare în conducerea filialei Uber, pentru că șoferii erau pasibili de amenzi.

În 2019, Guvernul Dăncilă a promovat o ordonanță de urgență prin care Uber și alte servicii de transport alternativ au fost obligate, printre altele, să aibă avize tehnice pentru a opera pe piața din România, iar șoferii să obțină autorizații emise de Autoritatea Rutieră Română.

Motivarea ordonanței a avut printre argumente o decizie a Curții Europene de Justiție care “a apreciat că activitățile de transport de tip urban desfășurate prin intermediul platformelor digitale sunt asimilate serviciilor de transport și nu serviciilor de comerț online, iar statele membre sunt obligate la adoptarea unor soluții legislative care să asigure reglementările tuturor operațiunilor de transport de tip urban”.

Doar că decizia menționată fusese dată încă din decembrie 2017 într-un caz ce implica Uber. O asociație de taximetriști din Barcelona a dus cazul în fața Curții Europene și, în 2014, a acuzat Uber în fața judecătorilor de practici înșelătoare și de concurență neloială. Trei ani mai târziu, judecătorii au decis că serviciile de intermediere oferite de Uber în Spania, prin care indivizii sunt puși în legătură cu șoferi neprofesioniști prin aplicația de mobil se încadrează în segmentul serviciilor de transport.

Astfel, statele membre puteau să reglementeze prin lege activitatea Uber și a altor operatori de transport similari. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.