Compania Națională Poșta Română este una dintre instituțiile publice asupra căreia încă planează fumul înecăcios al corupției. Poșta a pierdut pe bandă rulantă licitații pentru serviciile specifice de trimiteri și abia de curând reprezentanții companiei și-au dat seama că trebuie să ia măsuri în acest sens. 

Compania Naţională Poşta Română este operatorul naţional în domeniul serviciilor poştale și furnizor unic de serviciu universal în orice punct de pe teritoriul României. Instituția pune la dispoziție o serie de servicii poștale printre care: corespondență, coletărie, curierat rapid.  Cu toate acestea, Poșta Română dispare încet, încet de pe piață, pierzând în fața unor firme de apartament, cu 2-3 angajați, care chipurile ar trebui să livreze corespondența și coletele la timp, oriunde este necesar.  

Sute de licitații luate la mișto 

Dacă pe partea de coletărie chiar și directorul general al instituției, Valentin Ștefan, a recunoscut că există o competiție serioasă și companiile cu adevărat performate au crescut cu un business bun și un management profesionist. Pe de altă parte, în ceea ce privește corespondența clasică, piața este în declin și Poșta Română are un număr redus de concurenți, firme care nu se pot compara cu structura instituției publice, cel puțin din prisma numărului de angajați. Poșta Română are în prezent peste 25.000 de angajați, dintre care 11.400 sunt poștași. Cu toate acestea, instituția pierde licitațiile rând pe rând. Care este motivul? Până de curând, Compania Națională nici nu s-a obosit să solicite documentația depusă de concurenți. Aspecte confirmate de Valentin Ștefan în cadrul unui interviu acordat pentru Gazeta de Cluj. 

„Pur și simplu poșta pierdea licitația și mergea mai departe. Nu erau verificate detaliile oferite în oferta concurentului, cu ce preț s-a venit. Am început să facem asta și să vedem ce se întâmplă acolo și în ultima perioadă avem mai multe licitații câștigate prin care pur și simplu concurenții noștri au fost descalificați pentru că nu îndeplineau anumite criterii. Nu poți să vii la licitație cu o firmă de distribuire care are un angajat. Contestăm licitațiile, atragem atenția autorităților care inițiază aceste licitații, astfel încât să avem cu adevărat un cuvânt de spus pe partea de volume și vă spun că acest lucru se simte.”, a declarat Valentin Ștefan. 

Faptul că până în prezent poșta se resemna când pierdea o licitație și nu se obosea să verifice dacă concurentul îndeplinește criteriile cerute a declanșat o adevărată vâltoare a firmelor care au câștigat licitațiile ce aveau ca obiect serviciile poștale, în detrimentul Poștei Române, cu toate că nu dispun de aceeași capacitate de livrare. 

Nu sunt puține cazurile în care firmele desemnate câștigătoare își îndeplinesc obligațiile numai pe jumătate. În ultima perioadă ne-au fost semnalate tot mai multe cazuri în care firmele care efectuează servicii poștale livrează trimiterile clasice, adică plicurile într-o cutie de carton pe care o lasă fie la un magazin, fie la o persoană care nu este angajat al firmei respective, dar își asumă să le distribuie. Cu atât mai mult în mediul rural unde profitul este extrem de redus, nefiind rentabilă deplasarea pe o distanță considerabilă pentru un singur plic. 

Marea realizare: 2 licitații câștigate în doi ani

Reporterii Gazeta de Cluj au trimis o solicitare în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public către Sucursala Regională Cluj-Napoca prin care solicitat să ni se comunice la câte licitaţii a participat Poşta Română, în perioada ianuarie 2020 februarie 2022, pentru servicii specifice de trimiteri poştale către instituţiile esențiale, furnizoare de servicii (apă, curent, gaz, etc), pe raza de acoperire a Sucursalei Regionale Cluj-Napoca și câte licitatii au fost câştigate de alte firme în defavoarea Poștei Române. 

Reprezentanții instituției ne-au comunicat că în perioada menționată Sucursala Regională Cluj-Napoca a participat la patru proceduri de achiziție, organizate în SEAP, câștigând două licitații. 

„În perioada ianuarie 2020 – ianuarie 2022, Poşta Română a participat la toate procedurile cu obiect „servicii poștale” organizate de către furnizori de utilități prin intermediul SEAP. În intervalul sus menționat, la nivelul Sucursalei Regionale Cluj-Napoca, au fost organizate, în SEAP, patru proceduri de achiziție, două proceduri fiind câştigate de către Poșta Română.”

În mai bine de doi ani de zile Sucursala Regională Cluj-Napoca a câștigat numai două licitații, adică o licitație pe an, în timp ce alte firme au câștigat fără doar și poate cu toate că nu aveau cum să depășească capacitățile instituției publice la serviciile poștale din județul Cluj. 

Corupția, o mare problemă la poștă 

Cel mai probabil reprezentanții Companiei Naţionale Poşta Română era prea ocupați să-și îndese cât mai mulți bănuți în buzunare sau să își creeze o imagine și nu aveau timp să se ocupe de licitații.  Așa cum ne-a declarat directorul executiv al instituției, Valentin Ștefan, corupția este o mare problemă la poștă, „prea mulți directori, prea multe persoane din conducerea companiei au furat foarte mulți bani”, iar Poșta Română plătește greșelile conducerilor de acum 10-15 ani. Valentin Ștefan a spus că un alt aspect care a stat în calea dezvoltării Poștei Române este faptul că „prea multe persoane din conducere au folosit compania pentru imaginea proprie. Au încercat să-și creeze o imagine și o reputație bună fără să își murdărească mâinile cu problemele fundamentale ale companiei. A existat și o oarecare impredictibilitate la nivel managerial în care managerul nu venea să facă treabă și să pună compania pe picioare, ci venea cu gândul că va sta un an, doi și după aceea pleacă mai departe și nu-l interesează. Pur și simplu nu voia să aibă probleme cât timp era director.”

Poșta Română, organizată după un model comunist

Dacă alte state europene se pot mândri cu un model poștal revoluționar, Poșta Română este organizată și încă funcționează după un model comunist, iar dezvoltarea și digitalizarea își face cu greu loc printre principiile și regulile vechi de mai bine de 50 de ani care, cu toate că au fost actualizate constant, modificările nu au vizat profunzimea problemelor. 

„Avem instrucțiuni poștale din anii ’70 -’80, deși au fost actualizate acum 2-3 ani, nu au fost actualizate în profunzime. Au fost schimbate unele legi și au fost actualizate din acest punct de vedere, dar procesul tehnologic în sine a rămas în mare parte același. Aici e problema. E nedrept ca noi să avem instrucțiuni despre cum să legăm coletele sau pachetele.”, a declarat Valentin Ștefan. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.