La începutul acestei săptămâni municipalitatea va organiza o dezbatere publică pe tema serviciilor online oferite de administraţia locală. Gazeta de Cluj vă prezintă câteva date dintr-un document care analizează cum se comportă în momentul de faţă serviciile de tip e-guvernare oferite de Primăria Cluj-Napoca, pentru care s-au plătit circa 8 milioane de lei. Practic, consorţiul format din NET BRINEL (50.96 %), Software Development Consulting (36.49%) şi CP Consultant Services SRL (12.55 % ) a primit acest bani pentru a face un site pentru circa 10.000 de clujeni care au accesat portalul e-primariaclujnapoca.ro.

Conform recensământului din 2011, Cluj-Napoca este al doilea oraş, ca număr de locuitori, din ţară cu peste 320.000 de persoane care locuiesc aici. Conform unui studiu, peste 60% dintre clujeni folosesc internetul des şi foarte des, şi din ce în ce mai mulţi fac acest lucru cu ajutorul dispozitivelor mobile.

Pentru că face parte dintr-un program naţional intitulat generic e-guvernare, municipalitatea clujeană a făcut o licitaţie pentru alegerea unor firme care să facă un portal online unde oamenii să poată beneficia de serviciile oferite de administraţia locală fără a mai sta la coadă în faţa ghişeelor.

Site-ul e-primăriaclujnapoca.ro are câteva secţiuni şi chiar dacă a costat aproape un milion de euro, nu este tradus în nici o limbă de circulaţie internaţională.

Însă, raportat la numărul locuitorilor şi la valoarea investiţiei, numărul de vizite pe secţiunile site-ului ar trebui să ridice mari semne de întrebare.

Spre exemplu, secţiunea Programarea online a căsătoriilor a fost accesată de 5.700 de cupluri, secţiunea Programarea online pentru depunerea cererilor de transcriere a certificatelor cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate care au redobândit cetăţenia română a fost accesată de 8.400 de persoane. Depunerea şi urmărirea online a cererilor depuse a fost accesată de 517.425 de ori, secţiunea Plata online a amenzilor de circulaţie şi a celor acordate de poliţia locală a fost accesată de circa 4.500 de clujeni.

“Lunar, portalul e-primariaclujnapoca.ro, cu aplicaţiile dezvoltate de primăria municipiului Cluj-Napoca, are peste 10.000 de vizite, ajungând până la 14.000 de vizite lunar în unele luni. Din acestea, aproximativ 12% au fost efectuate de pe sisteme de operare mobile în ultima lună – spre comparaţie, în luna iunie 2013 circa 10,5% din accesări au fost efectuate de pe dispozitive mobile. Primăria Cluj-Napoca întreţine în acest moment mai multe site-uri, în afară de site-ul oficial (zecepentrucluj.ro, visitcluj.ro, clujbussiness.ro, viatalagradi.ro, visitclujnapoca.ro, ziledecluj.ro), dar nu exista o administrare centralizată a acestor site-uri. O altă problemă este faptul că vechiul site (primariacj.ro) este încă activ, firma care l-a realizat refuzând până în prezent să îl dezactiveze. Informaţiile prezente pe acest site sunt perimate şi pot induce în eroare cetăţenii sau firmele”, arată o analiză a acestui proiect.

 

Funcţionarii din primărie se tem de e-urile din internet

În cadrul acestei analize s-a făcut şi un studiu SWOT în care se arată motivele pentru care funcţionarii din cadrul primăriei nu văd cu ochi buni acest portal.

“Una dintre problemele de care trebuie să se ţină seama în creionarea strategiei pentru introducerea e-guvernării este necesitatea explicării întregului proces angajaţilor din diferitele compartimente ale primăriei. Din discuţiile cu mai mulţi şefi de direcţii şi servicii, ca şi cu câteva zeci de funcţionari (aceasta din urmă prilejuită de un curs despre avantajele utilizării noilor tehnologii în administraţia publică, organizat în cadrul unui proiect PODCA), funcţionarii au, în legătură cu introducerea şi răspândirea serviciilor online, două mari temeri: frica de pierdere a locurilor de muncă şi frica de a nu fi capabili să lucreze aceste noi tehnologii”, artă documentul.

În cadrul studiului au fost identificate 7 puncte pozitive ale acestui proiect, însă ele sunt generale, fiind valabile pentru orice administraţie locală din România.

De două ori pe atât, printre punctele negative se poate menţiona că “infrastructura IT este deficitară, atât în ceea ce priveşte hardware-ul, dar mai ales în ceea ce priveşte software-ul şi modul în care diferitele aplicaţii existente comunică între ele”, “resursa umană este, în mare parte, nepregătită pentru utilizarea noilor aplicaţii şi reticentă în ceea ce priveşte implementarea lor”, “departamentul IT este grav subdimensionat”, “nu există seturi de date în format deschis disponibile cetăţenilor sau firmelor (în ideea mişcării Open Data)”, “există o lipsă de colaborare între diferitele instituţii din cadrul  administraţiei locale (atât instituţii subordonate Primăriei, cum este RATUC, cât şi externe – Consiliul Judeţean, Trezoreria, etc.)”, “nu toate site-urile sunt adaptate pentru accesul de pe dispozitive”, “comunicarea online este deficitară – un simptom este nefolosirea de către angajaţi a adreselor de email instituţionale”, etc.

 

O asociere împotriva culorilor politice

Pentru mulţi poate părea că acest consorţiu este o asociere împotriva naturii în care se scaldă domeniile politic şi de afaceri din România: pe de o parte, firma Net Brinel, pe lângă competenţele din domeniul IT pe care le posedă, este “preferată” de autorităţile PDL, pe de altă parte, mândrindu-se cu aceleaşi competenţe profesionale, cei de la Omnilogic “joacă” mai mult pentru echipa PSD-iştilor, această societate bucurându-se chiar de protecţia, printr-o serie de interpuşi, a fostului premier Adrian Năstase şi a omului de afaceri Alexandru Bittner. Mai mult, cea de-a treia societate din consorţiu, CP Consultant Services, este controlată, prin interpuşi, de Petrescu Dan Gabriel, unul dintre foştii acţionari ai SC Petroserv, societate “agăţată” la brâul lui Liviu Luca, unul dintre locotenenţii lui Sorin Ovidiu Vântu.

Însă această asociere atipică este rezultatul unui singur imbold: toţi au poftit la “caşcaval” şi, în virtutea tradiţiilor româneşti, fiecare a primit câte ceva.

Cea de a treia firmă din consorţiu, CP Consultant Services, îi aparţine lui Corina Petrescu, fost director în cadrul Ministerului Comunicaţiilor în perioada cabinetului Adrian Năstase, când ministrul Comunicaţiilor era Dan Nica. În 2010, această firmă de partid a câştigat un contract de 0,8 milioane de euro cu Ministerul Comunicaţiilor şi a făcut parte apoi, alături de Omnilogic şi Asesoft, dintr-un consorţiu care a câştigat un contract de 5 milioane de euro cu o instituţie din subordinea ministerului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.