Din 2008 și până acum, administrația lui Emil Boc a promis că va moderniza și îmbunătăți infrastructura rutieră prin mai multe proiecte ample de semaforizare și reabilitare a rețelei de circulație. Din păcate au rămas, în mare parte, doar promisiuni în vânt, în condițiile în care există străzi în orașul Cluj-Napoca unde nu sunt echipamente de semaforizare de ultima generație. 

Conceptul revoluționar, „unda verde”, o adaptare automată a programelor de semaforizare la condițiile de trafic, a rămas mai mult „revoluționar” pe hârtie, că în realitate lucrurile sunt cu totul diferite. Să reamintim tuturor că „unda verde” poate fi asigurată pe traseul principal, definindu-l astfel ca prioritar, în timp ce celelalte trasee sunt considerate secundare. 

Gazeta de Cluj a cerut un punct de vedere de la Primăria Cluj-Napoca, pentru a ne lumina cu privire la acest proiect, „unda verde.” Potrivit reprezentanților administrației locale clujene, această „inovație” s-ar aplica în cazul intersecțiilor izolate și trecerilor de pietoni, iar implementarea sa ar fi limitată în momentele în care capacitățile de circulație ale străzilor și intersecțiilor sunt depășite.

„Facem precizarea ca: “unda verde” se poate asigura pe un traseu ales ca fiind principal, toate celelalte trasee fiind secundare, nu se aplica la intersectiile izolate si treceri de pietoni si nu este posibila la momentele in care sunt depasite capacitatile de circulatie ale strazilor si intersectiilor!”, se arată în răspunsul primit din partea Primăriei Cluj-Napoca. 

Mai mult, nu a fost implementat un proiect standardizat de semaforizare. Fiecare locație a fost echipată distinct, conducând la o diversitate de soluții adaptate specificului fiecărui nod rutier. Cu toate acestea, până în prezent, costurile totale ale lucrărilor de semaforizare rămân necuantificate, dat fiind caracterul variat al acestora.

Să nu uităm că responsabilitatea întreținerii sistemului de semaforizare revine Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj-Napoca, potrivit unei hotărâri a Consiliului Local, nr. 594/2019.

Această „revoluție verde” în traficul clujean, inițiată acum mai bine de un deceniu, încă nu a ajuns în direcția care trebuie, având în vedere că în acești ani, traficul din Cluj-Napoca a devenit o adevărată problemă pentru toată lumea, iar „unda verde” de la semafoare încă se lasă așteptată. 

Programul ar fi trebuit să sporească eficiența circulației și să contribuie la reducerea impactului asupra mediului prin diminuarea timpilor de așteptare și a consumului inutil de carburant. Nu înțelegem exact de ce nu există undeva trecute costurile privind modernizarea semaforizării în Cluj. „Unda verde” nu pare să-și fi dovedid pe deplin valoarea în beneficiul comunității clujene, în condițiile în care mașinile stau blocate în trafic ore întregi, iar o simplă trecere dintr-un colț în altul al orașului poate să-ți aducă surprize pe care nu le poți bănui. 

De la mașini, la oameni. Sistem de semaforizare pentru pietoni 

Poate puțină lume știe, dar în cartierul Mărăști a fost implementat, în urmă cu câțiva ani, un sistem prin care, din nou, administrația locală vine cu ceva „revoluționar” în ceea ce înseamnă traversarea pentru pietoni. 

Mai exact, noul sistem ar asigura ca niciun pieton nu va fi surprins de culoare roșie a semaforului, oferindu-le timpul perfect pentru ca ei să ajungă la celălalt capăt al trecerii. Cu toate acestea, de-a lungul timpului mulți clujeni s-au plâns de faptul că au existat probleme în anumite intervale ale zilei, în ceea ce privește „unda verde” la semafoare. De altfel, au fost menționate mai multe întreruperi în funcționarea normală a semafoarelor. Aici putem trece pe hârtie faptul că anumiți senzori s-au defectat și a fost nevoie să fie înlocuiți sau curățați. 

Dacă privim mai atent, acest proiect „revoluționar” este mai mult dedicat transportului în comun, motiv pentru care administrația locală a încurajat încă de atunci ca clujenii să folosească autobuzele destinate cetățenilor. Cu toate acestea, numărul mare de clujeni care folosesc mașina proprie a cam dat peste cap acest deziderat, ceea ce a dus și încă duce la probleme serioase în trafic. 

Autoritatile locale din Marasti au implementat recent un sistem inteligent de semaforizare, revoluționând experiența traversării pentru pietoni. Noul sistem asigură că niciun pieton nu va fi surprins de culoarea roșie a semaforului, oferindu-le astfel exact timpul necesar pentru a ajunge în siguranță în celălalt capăt al trecerii de pietoni.

Să nu uităm faptul că și Emil Boc este un mare „fan” al semaforizării, în condițiile în care pe pagina sa de Facebook postează de fiecare dată când un nou semafor este instalat în orașul de „cinci stele.” Luna trecută, potrivit edilului, a fost pus în funcțiune semaforul de la intersecția străzilor Calea Mănăștur – Oțetului – Calea Moților – Mărginașă, noua intersecția creată lângă Platinia.

Digitalizare prin semaforizare, un efort prea mare pentru Primăria Cluj-Napoca 

Interconectarea bazelor de date și a sistemului de senzori din oraș pentru crearea unor instrumente inteligente pentru operațiuni cum ar fi semaforizarea reprezintă alt vis în ceea ce privește programul de digitalizare a municipiului. 

Următorul nivel la care dorim să trecem este interconectarea bazelor de date și interconectarea senzorilor din diverse domenii. Aceste instrumente interconectate, inteligente vor putea lua decizii preliminare din informații banale, cum e unda verde la semafoare”, a spus Emil Boc în urmă cu câțiva ani. 

Pentru cei care nu știu, semaforizarea inteligentă, cum administrația locală clujeană îi place să spună, înseamnă că semaforul „citește” traficul de pe drum, numără mașinile și în funcție de câte autovehicule sunt, alege să le ofere dreptul de a circula sau le oprește. Mai mult, la fel va face și pentru străzile laterale: va număra mașinile sau pietonii, și în funcție de niște indici de timp le va da „unda verde” unora și altora. 

1 COMENTARIU

  1. Semaforul, se știe de cînd a fost băgat, nu fluidiză circulația, dimpotrivă. A fost băgat doar pt a reduce nr de accidente ceea ce nu cred că-i dovedit.
    „Undă verde” s-ar putea să-nsemne pe dos de ceea ce ne spun. Primăriile din Europa folosesc „tehnica ambuteiajului” prin semaforizare pt a descuraja oamenii să iasă cu mașina. Despre asta e vorba, oricine poate vedea, la Cluj.
    https://www.lemonde.fr/smart-cities/article/2021/02/06/les-embouteillages-sont-devenus-une-arme-efficace-pour-lutter-contre-la-voiture-en-ville_6069029_4811534.html

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.