RADP preia gestiunea directă a străzilor din municipiu, pe care promite că are utilajele şi personalul necesar pentru a le repara şi întreţine. Cu toate acestea, regia este înglodată în datorii, în urma unor contracte neinspirate semnate de fosta conducere. În plus, gestiunea directă poate da cale liberă unor atribuiri de lucrări fără concurs public unor societăţi ”de casă”, aşa cum chiar DNA confirmă că se practica la Consiliul Judeţean, sub ”patronatul” lui Uioreanu şi Oleleu.
Directorul tehnic al Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Ioan Morocăzan a susţinut în faţa Consiliului Local posibilităţile instituţiei de a prelua atribuţiile drumarilor care s-au ocupat până anul acesta de întreţinerea străzilor din municipiu. Acesta a subliniat că RADP are toate utilajele şi forţa de muncă pentru a asigura în municipiul Cluj-Napoca ceea ce ţine de întreţinerea străzilor, plombări, lucrări pe suprafeţe extinse sau poduri.
”Sunt în capacitatea noastră. Menţionez că au fost luni în care s-au realizat lucrări la nivel a trei milioane, trei milioane jumate (de lei, n.r.), cu jumătate din parcul de mecanizare în bază. Deci există disponibile. Pot să apară, bineînţeles, zone cu un necesar deosebit, şi în acest caz vom… dar nu pot fi altceva decât prestări servicii pe durată scurtă şi cu valoare minimă, aplicând legislaţia de achiziţii publice”, a spus Morocăzan.
RADP lucrează deocamdată pe sate
Consilierul local Ioan Bîldea a recomandat şefului RADP să ceară un punct de vedere de la Consiliul Concurenţei. ”Eu ştiu că această formă de gestiune o să vă limiteze câteva posibilităţi de a opera pe piaţa liberă. Să cereţi acest punct de vedere, la Consiliul Judeţean ştiu că au primit un răspuns care i-a pun un pic pe gânduri. Să cereţi ca să evitaţi problemele ulterioare”
”În momentul în care vom avea documentaţia aprobată, bineînţeles că ne vom face toate lecţiile. Trebuie să v-o spun, nu este o noutate, Regia a fost creată ca să presteze servicii pentru Primăria CLuj, nu în alte obiective, şi în mod deosebit cum este acuma, pentru foarte multe primării din jurul Clujului, şi nicidecum pentru Primărie” , a completat directorul RADP.
Proiectul de hotărâre privind ”aprobarea gestiunii directe a serviciului public de administrare a drumurilor şi străzilor, respectiv a activităţii de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, sistemului rutier de pe poduri şi străzilor nemodernizate de pe raza municipiului Cluj-Napoca” a trecut cu unanimitate de voturi.
Au de toate, mai ales datorii
În cadrul aceleiaşi şedinţe s-a discutat proiectul de hotărâre privind acordarea unei subvenţii, în sumă de 1.000.000 lei, Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj-Napoca, pentru achitarea obligaţiilor către bugetul general consolidat al statului şi a datoriilor către furnizori.
Iniţial, Regia a solicitat 2.318.924,59 pentru acoperirea deficitului bugetar aferent anului 2014.
“Având în vedere situaţia financiară a RADP Cluj-Napoca, respectiv faptul că din veniturile proprii nu acoperă cheltuielile regiei înregistrând o pierdere la finele lunii septembrie 2014 în sumă de 2.318.924,59 lei, vom cere în Consiliu Local acordarea unei subvenţii în sumă de 1.000.000 lei”, a spus Emil Boc, care a arătat că legea permite municipalităţilor să aloce fonduri pentru datoriile la stat ale regiilor din subordine.
Potrivit directorului Ion Pantelimon, principalele motive pentru care RADP Cluj a ajuns în situaţia actuală este dobânda la linia de credit CEC Bank în sumă de 3.600.000 lei, executarea silită a regiei de către SC GPI Turism Sport SRL cu suma de 3.286.261,81 lei în anul 2012 pentru profit nerealizat ca urmare a rezilierii contractului de asociere pe obiectivul “patinoar artificial” şi imposibilitatea participării la achiziţii publice pentru execuţie lucrări datorită existenţei debitelor la bugetul consolidate al statului şi la bugetul local. Fără aceşti bani, Regia riscă să intre în incapacitate de plată.
Moştenirea Cătăniciu: o gaură de 3 milioane de lei
În jurul scandalului “Patinoarul” iscat între Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca şi SC GPI Turism gravitează plângeri penale şi procese care durează de ani de zile. După rezilierea contractului de către reprezentanţii RADP Cluj-Napoca, cei de la GPI Turism i-au dat în judecată, spunând că au fost prejudiciaţi prin acest gest. În cadrul dosarului, doi experţi contabili, Petre Fuia şi Ion Baciu, au depus un calcul al prejudiciului pe care RADP Cluj-Napoca ar trebui să îl plătească, suma ajungând la circa 2.8 milioane de lei. În 2012, RADP Cluj-Napoca a fost executată de cei de la GPI Turism, dar juriştii au contestat executarea.
Reprezentanţii GPI Turism au făcut plângeri penale pe numele lui Marius Cătăniciu, care ocupa funcţia de sef al RADP Cluj-Napoca în perioada încheierii, respectiv a desfacerii contractului cu GPI, dar Cătăniciu a primit neînceperea urmăririi penale, în motivarea procurorului specificându-se că acesta şi membrii Consiliul de Administraţie au acţionat în interesul RADP Cluj. În 2008, pe numele lui Cătăniciu a mai fost făcută o plângere la Poliţie, de această dată autorul plângerii fiind Ion Pantelimon, fost director al RADP Cluj.
Ingineria RAADPP, etapa pe municipiu
Răspunsul primite de Consiliul Judeţean (CJ) Cluj de la Consiliul Concurenţei, la care a făcut referire Ioan Bîldea, se referă la un episod ”cu cântec” din epopeea scandalului de corupţie din cadrul instituţiei. Aşa cum a arătat Gazeta de Cluj încă de la primele semne ale rezilierii contractului încheiat cu firma KIAT pentru modernizarea drumurilor judeţene, Şefii CJ aveau de gând să lasă RAADPP toate atribuţiile societăţii, pentru ca apoi lucrările să fie subcontractate firmelor de case fără bătăile de cap cauzate de o licitaţie publică. Şi Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) s-a prins repede de schemă.
Potrivit DNA Cluj, Uioreanu, Oleleu şi Călin Platon au stabilit înfiinţarea unei societăţi care să înglobeze fosta Regie Autonomă a Drumurilor Judeţene, actuala SC Drumuri şi Poduri Judeţene SA, şi Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public şi Privat (RAADPP). Potrivit procurorilor, scopul noii organizări era atribuirea directă a lucrărilor de reabilitare pe drumurile judeţene în valoare de 10 milioane de euro.
“În cadrul proiectului privind modernizarea/reparaţii capitale a unor drumuri judeţene, în care au fost implicate societăţile Eurodrum SRL şi SIAB Development SRL pentru întocmirea unor studii de fezabilitate, proiecte tehnice pentru lucrări de infrastructură drumuri în valoare de 10.000.000 euro, a rezultat că lucrările vor fi atribuite direct. Pentru a se realiza această atribuire, Uioreanu Horea împreună cu Oleleu Ioan au stabilit să procedeze la înfiinţarea unei noi societăţi comerciale care să înglobeze în ea patrimoniul şi atribuţiile celor două regii din subordinea CJ Cluj (RAADPP şi RADJ) şi care nouă societate să fie condusă de numitul Platon Călin Gavril, actualul director al RADJ Cluj, persoană aflată sub influenţa preşedintelui CJ Cluj. O astfel de organizare este necesară pentru a se asigura accesul la resursele financiare pe care proiectul le implică, existând suspiciuni că parte din sumele alocate se vor întoarce în beneficiul personal al funcţionarilor decizionali din cadrul CJ Cluj”, se arată rechizitoriul DNA din dosarul Uioreanu.