În articolul precedent au fost scoase în evidență unele asemănări flagrante între acțiunile violente petrecute în 10 august 2018, generate și acoperite de așa-zisul miting al Diasporei, calificat de unii drept o tentativă de lovitură de stat, având unic scop căderea unui guvern ales democratic, și cele întâmplate în perioada de debut a evenimentelor din Decembrie 1989, care au dus în final la schimbarea unui regim din temelii. Fără riscul de a cădea într-o capcană a teoriilor conspiraționiste, un adevăr va ieși cu certitudine la iveală, în ambele evenimente au acționat grupuri organizate, profesioniste, care au avut drept scop, provocarea forțelor de ordine, care să genereze reacția acestora împotriva cetățenilor care protestau pașnic, care l-a rândul lor să pună în mișcare valul care să măture totul în cale. Desecretizarea raportului Jandarmeriei Române are darul de a demonta teoriile aberante ale ”gazării” oamenilor și a ”înecării în sânge” a protestului, dar în același timp, fără nici un dubiu, identifică anumite grupuri, care, printr-o violență dusă la extrem, au încercat să deturneze protestul pașnic.

S-a făcut mult tapaj pe desecretizarea raportului, care a fost clasificat la nivelul de ”secret de serviciu”, de parcă acest lucru ar fi dus automat la identificarea adevărului cu privire la evenimentele din 10 august 2018. Din contră acest lucru se pare că adâncește și mai mult misterul, ca un eveniment de protest pașnic să se transforme în unul violent. După cum era de așteptat, circa 10% din acest raport nu a fost desecretizat, el fiind pus la dispoziția procurorilor DIICOT care efectuează cercetări într-un dosar penal privind o ”tentativă de lovitură de stat”, ca urmare a unei plângeri a Jandarmeriei Române. Din primul moment al declanșării anchetei DIICOT, procurorii au avut acces la acest document, în opoziție cu unele păreri care susțineau contrariul. În orice anchetă declanșată de procurori, aceștia au acces nerestricționat la orice probe, documente, cu privire la cauza respectivă, mai ales în dosarul instrumentat de DIICOT, cu privire la evenimentele din 10 august 2018, parchet care are în atribuțiuni și cercetarea infracțiunilor care aduc atingere siguranței naționale. În mod normal procurorii DIICOT dețin certificate ORNISS privind accesul la documente clasificate, așa că nu au avut nici un impediment din acest punct de vedere.

Indicii temeinice că urma o lovitură de stat

Raportul desecretizat întocmit de jandarmerie, intitulat ”Informare privind manifestația de protest din mun. București, din data de 10 august 2018”, conține 20 de pagini și trei anexe cu referire la legislație și informările primite de la serviciile secrete privind potențiale riscuri legate de eveniment, document întocmit într-un stil concis, sec, cu un limbaj și termeni cu specific militar.

Guvernul Orban și-a făcut un titlu de glorie din desecretizarea acestui document, deși procurorii DIICOT au avut acces nerestricționat la raport. În baza acestui document, Jandarmeria Română a făcut o plângere penală către DIICOT, acuzând o ”tentativă de lovitură de stat”. În sprijinul acestui demers a principalei instituții interne de menținere a liniștii și ordinii publice, Jandarmeria Română, au stat și informațiile primite de la serviciile secrete, în special de la SRI, dar și SIE și nu numai, care nu previzionau riscuri serioase la adresa siguranței naționale, deși ulterior derularea evenimentelor au arătat cu totul altceva.

Este deja evident astăzi că fostul lider PSD Liviu Dragnea tocmai pe aceste informații din zona Jandarmeriei Române, a serviciilor secrete, și-a bazat afirmațiile privind o tentativă de lovitură de stat care arputea să aibă loc sub pretextul mitingului diasporei. Raportul desecretizat, practic confirmă declarațiile lui Dragnea, că instituțiile statului implicate în gestionarea mitingului din 10 august 2018 nu au greșit cu nimic, au acționat legal, împotriva unor grupuri de tip paramilitar, dar și faptul că protestul a avut o finanțare externă, iar în plângerea înaintată DIICOT au existat indicii temeinice cu privire la acțiuni subversive menite să vulnerabilizeze securitatea națională și autoritatea statului român.

Raportul Jandarmeriei Române arată negru pe alb că, în data de 10 august 2018, în București, în Piața Victoriei a avut loc o acțiune de protest de amploare, sub auspiciile mișcării #REZIST și a sloganului „Diaspora acasă „, în scopul exprimării nemulțumirii față de clasa politică aflată la guvernare. Ea a beneficiat de suportulcomunităților ”Ieșiți în stradă Dacă Vă Pasă”, ”Piața Victoriei”, ”Declic”, ”Inițiativa Timișoara”, ”Rezist Madrid”, ”Ștafeta Steagului Uniunii Europene”, ”Vocea Diasporei„, ”Diaspora Europeană”, ”Luptăm pentru România”, ”Evoluție în instituție”, „Platforma Acțiunea Civică a Tinerilor „. Nu este lipsit de interes faptul că protestul a avut loc în imediata apropiere a Guvernului României și a vizat practic acest obiectiv de importanță strategică, păzit de către jandarmi.

Agitație mare în mediul on-line

Raportul mai scoate în evidență faptul că anul 2018 a fost unul extrem de agitat în tot felul de manifestații, având în spate persoane cunoscute, concomitent cu derularea unor campanii de promovare în mediul on-line. Valul unor asemenea manifestări au avut loc și la nivel local, fiind vizate sediile unor instituții, fiind semnalate numeroase conflicte între participanți și forțele de ordine. Treptat caracterul pașnic a fost deturnat și s-au înregistrat episoade violente.

Raportul mai reține faptul că, premergător mitingului diasporei, s-a renunțat la un moment dat la acțiunile de protest zilnice, observându-se o canalizare a eforturilor de realizare a unor evenimente unice, de amploare, dar și provocarea forțelor de ordine pentru testarea comportamentului și a obținerii unor reacții disproporționate din partea acestora. De asemenea s-a constatat o permanentizare a unor legături în rândul liderilor platformelor și comunităților on-line către un număr restrâns de lideri ai mișcării #REZIST, oarecum și utilizarea unor platforme on-line, de tip PATREON, ce permite strângerea de fonduri direct de la susținători, pentru închirierea de spații, achiziționarea de autovehicule și realizarea de materiale de propagandă.

Primele semnale, în luna iunie

Primele semnale că se pregătește ceva de amploare au venit în a doua parte a lunii iunie 2018.În acel moment,Federația Românilor de Pretutindeni a semnalat în mediul on-line intenția organizării în data de 10 august 2018, între orele 15.00 – 23.00, a unui protest în Piața Victoriei, din municipiul București, cu participarea a unui milion de persoane, precum și faptul că a solicitat Primăriei Municipiului București autorizarea acestuia. Avizul negativ primit din partea Comisiei de avizare a evenimentelor, a declanșat ca la un semnal, în mass-media și pe rețelele de socializare, o reacție extrem de virulentă, la adresa reprezentanților municipalității bucureștene. În acel moment, practic numărul celor care și-au arătat interesul pentru miting a crescut și s-a observat un proces intens de promovare pe rețelele de socializare.

În cele din urmă, la întâlnirea de lucru cu reprezentanții tuturor instituțiilor cu responsabilități în domeniul menținerii, asigurării și restabilirii ordinii publice, manifestația a fost avizată. Câteva zile mai târziu Federației Românilor de Pretutindeni a notificat Primăria Municipiului București, Direcția Generală de Jandarmi a Municipiului București, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București și Direcția de Poliție Locală a Municipiului București că renunță la intențiile de organizare a protestului. Ulterior s-a revenit, organizatorii fiind de acord să transmită prin e-mail un protocol, în vederea asumării manifestării de protest, sens în care a fost întocmit un proiect de protocol, document care nu a mai fost semnat de către reprezentantul Federației Românilor de Pretutindeni. Imediat în spațiul virtual, s-a remarcat creșterea numărului de mesaje cu caracter radical, de incitare la violență împotriva forțelor de ordine, a Guvernului și Parlamentului României.

Violență la nivel de limbaj

Puși în fața acestor fapte și anticipând amploarea evenimentului, conducerea Jandarmeriei Române a încercatsă identifice riscurile asociate manifestării de protest și în acest sens a solicitat date și informații, atât structurilor specializate în cadrul MAI, cât și celorlalte structuri din sistemul național de securitate, respectiv serviciile secrete. Informațiile primite din această zonă și aici avem o mostră privind ineficiența serviciilor secrete și calitatea informațiilor furnizate, nu au identificat nici o situație generatoare a unei crize de ordine publică, care prin complexitate, amploare și intensitate să amenințe sau să pună în pericol viața și sănătatea populației, stabilitatea politică, economică ori socială, ordinea și valorile constituționale sau îndeplinirea obligațiilor internaționale ale statului. În context, informațiile avute la dispoziție au fost analizate la nivelul structurilor MAI, nefiind create premisele depășirii capacității de reacție a structurilor MAI, pentru gestionarea în bune condiții a manifestării de protest.

În aceste condiții, gestionarea operativă a misiunii s-a realizat, în mod nemijlocit, la nivelul municipiului București, de către DGJMB ( Direcția Generală de Jandarmerie a Mun. București), care a activat un punct de comandă înaintat în Piața Victoriei. La nivelul MAI, s-au desfășurat activități de monitorizare și raportare, nefiind activate alte mecanisme de conducere și coordonare, grupe centrale operative sau celule de criză. Acțiunea jandarmilor în perioada premergătoare s-a bazat în principal pe informații obținute din surse deschise de către structurile specializate proprii, mass-media și spațiul on-line în special, privind semnalarea la nivel național, a numeroase acțiuni, întreprinse pe mai multe zone în cadrul principalelor evenimente create pe paginile comunităților on-line. Analiștii jandarmeriei au constatat o creșterea rapidă, începând cu data de 26 iunie 2018, a gradului de adeziune al utilizatorilor on-line la evenimentele create, imediat după diseminarea în presă și în mediul on-line a informației referitoare la refuzul Primăriei Capitalei de a aviza protestul declarat de către Federația Românilor de Pretutindeni. De asemenea tot prin mijloace proprii, jandarmii au observat o intensificarea eforturilor logistice și efectuarea de deplasări în țară și în străinătate ale liderilor marcanți ai unoradintre principalele comunități, platforme și organizații civice implicate în organizarea evenimentului pentru o promovare intensă și în scopul convingerii unui număr cât mai mare de oameni să participe la miting.

De asemenea tot din surse deschise s-a constatat deplasarea românilor din Diaspora, prin constituirea unor coloane de autovehicule având ca puncte de plecare diverse orașe europene, din Italia, Spania, Marea Britanie, Germania, Franța, Belgia, Țările Nordice, unde comunitățile românești sunt mai numeroase, acestea unificându-se la Budapesta și intrând în țară prin punctele de trecere a frontierei Nădlac și Borș. Majoritatea acestora aveau pregătite elemente de vizibilitate: afișe, tricouri, steaguri, pancarte cu mesaje tendențioase. Mai mult, au fost culese informații privind existența unor semnale în mediul on-line privind intenția de realizare a unei acțiuni radicale, de natură a produce o schimbare la nivel politic, „revoluție”, inclusiv prin eventuale acțiuni violente.

Violența a fost promovată inițial la nivel de limbaj, ulterior la instigarea ocupării sediului Guvernului României. De asemenea, s-a mai constatat o intensificarea pregătirii acțiunilor de protest, pe fondul unei emotivități în creștere la nivel național și internațional, în statele UE în care există comunități numeroase de români, precum și existența unui potențial degenerativ superior, în condițiile în care mesajele și imaginile folosite în cuprinsul postărilor de către anumiți utilizatori din mediul on-line promovau depășirea caracterului de manifestație pașnică, dar și o posibilă implicare a membrilor galeriilor de fotbal.

Toate informațiile transmise de SRI, atât premergător mitingului cât și pe timpul derulării acestuia au provenit din surse deschise, marea majoritate din mediul on-line, cu referire în special la opinii și comentarii ale unor persoane care mobilizau ori își exprimau adeziunea la evenimentele de protest. 

Fluxul informațional pentru acest eveniment din punctul de vedere al jandarmeriei a fost coerent, atât premergător, cât și pe timpul desfășurării manifestației publice, iar evaluarea datelor a indicat faptul că promovarea organizării manifestației de protest era orientată și spre derularea unor acțiuni violente.

Va urma

3 COMENTARII

  1. Diletanţi decidenţi ce au condus și dus lupta jandarmică „pă” civili pașnici cu mâinile ridicate de predare, pot putrezi 15 la 25 de ani în închisoare ? Comanda de a uda cu apă manifestanţi CONCOMITENT CU GAZAREA manifestanţilor, e faptă penală împotriva umanităţii deoarece ACEL GAZ ARE INTERDICȚIE EXPRESĂ DE UTILIZARE PE ZONE „UMEDE” ? Pătrunderea prin piele udă, inhalarea duc la consecinţe medicale iremediabile ? Mai mult, personalul „jandarmic” trebuia să deţină (instructaj special) autorizare (tip permis de folosire cu instrucţiuni de utilizare) din partea fabricantului cu menţiune – tot expresă- că utilizarea greșită duce la retragerea gazului și anularea pe mulţi ani a „dreptului de a” mai gaza, celui care a utilizat greșit gazarea, distanţa, nr. de jeturi pe interval de timp, volum cubic măsurat stradă, Piaţă, e un gaz extrem, dar extrem de periculos, mai greu ca aerul ce poate afecta copii din cărucior a doua zi, spune fabricantul ? Documentarea numește vinovaţii ce pot fi trași la răspundere penală ? 2. Modul de luptă, represiunea, părea a unor brigăzi neinstruite, „miliţii vagaboande” aduse ca intruși îmbrăcati cu haine noi, mercenari ce nu aplică instructajul, „dăcât agresiunea” ? 3. Jandarmeria ca armă, asigură ordinea și liniștea publică, SIGURANȚA CETĂȚEANULUI, DAR nu prin producerea altui tip de dezordine socială. A lupta cu oameni pașnici cu mâinile ridicate de predare, e dezonorarea armei spre „miliţie politică” uneori penetrată de miliţii infiltrate cu zilieri ? Asemenea fapte ce cauzează suferinţe unor grupuri de oameni pașnici, sau vătămări ale integrităţii fizice sau psihice pot fi privite ca inumane ? 4. DAR DACĂ gazele nu sunt legale ci clandestine, cumpărate la negru, plătite cu bani murdari ? Filmarea: https://www.youtube.com/watch?v=QswSCTJCSXs&feature=emb_logo (spray vatra dornei), în care Jandarmeria cu 3 participanţi la crimă, la min 03: 02sec omoară, gazează în (fi)gură românul ce a decedat din acea cauză, justifică întrebările puse ?

    • dealiu public, vorbesti pe langa subiect, esti frustrat, ignorant in domeniu si plin de resentimente. Inainte de a posta aiureli citeste L.550/2004 privind organizarea si functionarea jandarmeriei. Speculatii penibile, izvorate din informatii de bodega si minte incetosata de ura, gen „militii vagaboande’, gaze clandestine, gazare(!!?),jandarmic, te descalifica si te aseaza in randul fanfaronilor care se afla in treaba si se pricep la orice, de la fotbal la politica, la gaze iritant lacrimogene la atributiile Jandarmeriei. Si pentru ca vorbesti de gazare, similar cu multi sfertodocti, iata definitia din DEX ONLINE :gaza vt [At: CONTEMP., 1949, nr. 159, 9/3 / Pzi: ~zez / E: fr gazer] 1 A expune un spațiu limitat acțiunii unor gaze toxice pentru distrugerea anumitor organisme vii dăunătoare (paraziți, șoareci etc.) 2 A lansa gaze toxice într-o zonă în timp de război pentru a distruge în masă. 3 A expune o persoană sau un grup de persoane acțiunii gazelor toxice într-o încăpere închisă pentru a le ucide.
      Prin urmare gazare inseamna folosirea unor SUBSTANTE TOXICE DE LUPTA CU EFECT LETAL, si nu a unor substante iritant lacrimogene, intrebuintate in toate tarile din lume de fortele de ordine publica.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here