În MO  186 din 25 martie a.c. a fost publicată OUG 28 privind reglementarea unor măsuri de  protecţie socială, act legislativ ce ia în considerare “presiunile şi riscurile determinate de evoluţiile economice interne şi externe, necesitatea susţinerii creşterii economice şi a reducerii inflaţiei, se impune adoptarea de măsuri imediate care să asigure un climat de protecţie socială bazat pe principiul contribuţiei şi al solidarităţii în promovarea progresului social” şi ţine cont “că acţiunile prevăzute în Pachetul de măsuri al Guvernului României pentru stimularea creşterii economice şi protejarea intereselor economice ale populaţiei trebuie realizate cu celeritate, astfel încât să fie atinse dezideratele propuse, iar măsurile preconizate se adresează unui grup-ţintă format din persoanele cele mai afectate de consecinţele imediate ale crizei economice, persoane care şi-au pierdut deja locul de muncă sau care sunt supuse riscului de a şi-l pierde”

Ordonanţa aduce modificări tuturor reglementărilor existente în materie de impozite şi contribuţii legate de salarii, Legii 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă  şi Legii 132/1999  privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Formare Profesională a Adulţilor

Cele mai importante modificări sunt:

I . Prelungirea perioadei de acordare a indemnizaţiei de şomaj cu trei luni pentru şomerii înregistraţi până la data de 31 decembrie 2009, respectiv
    a)de la 6 la  9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an;
    b) de la 9 la 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 5 ani;
    c) de la 12 la 15 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.

Reamintim că indemnizaţia de şomaj se acordă persoanelor care se pot găsi în una dintre următoarele situaţii, prevăzute la alin. 1, art. 17, din Legea 76/2002:
    a) le-au încetat raporturile de muncă din motive neimputabile lor;
    b) le-au încetat raporturile de serviciu din motive neimputabile lor;
    c) le-a încetat mandatul pentru care au fost numiţi sau aleşi, dacă anterior nu au fost încadraţi în muncă sau dacă reluarea activităţii nu mai este posibilă din cauza încetării definitive a activităţii angajatorului;
d) a expirat durata pentru care militarii au fost angajaţi pe bază de contract sau li s-a desfăcut contractul din motive neimputabile lor;
 e) le-a încetat raportul de muncă în calitate de membru cooperator, din motive neimputabile lor;
    f) au încheiat contract de asigurare pentru şomaj şi nu realizează venituri sau realizează, din activităţi autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă, în vigoare;
    g) au încetat activitatea ca urmare a pensionării pentru invaliditate şi care, ulterior, au redobândit capacitatea de muncă şi nu au reuşit să se încadreze în muncă;
    h) le-au încetat raporturile de muncă sau de serviciu din motive neimputabile lor, în perioada de suspendare a acestora, potrivit legii;
    j) reintegrarea în muncă, dispusă prin hotărâre judecătorească definitivă, nu mai este posibilă la unităţile la care au fost încadrate în muncă anterior, din cauza încetării definitive a activităţii sau la unităţile care au preluat patrimoniul acestora;
    k) le-a încetat activitatea desfăşurată exclusiv pe baza convenţiei civile.
   Sunt asimilate şomerilor persoanele care  nu au putut ocupa loc de muncă după absolvirea unei instituţii de învăţământ sau după satisfacerea stagiului militar, dacă îndeplinesc următoarele condiţii, aşa după cum rezulta din alin. 2, al articolului 17, din Legea 76/2002:
    a) sunt absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ, în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reuşit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;
    b) sunt absolvenţi ai şcolilor speciale pentru persoane cu handicap în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reuşit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;
    c) sunt persoane care, înainte de efectuarea stagiului militar, nu au fost încadrate în muncă şi care, într-o perioadă de 30 de zile de la data lăsării la vatră, nu s-au putut încadra în muncă.

II. Şomerilor care beneficiază de indemnizaţie de şomaj la data intrării în vigoare a OUG 28- 25  martie 2009 li se prelungeşte cu trei lui durata iniţială pentru care s-au stabilit drepturile de şomaj.

   În contextul acestei măsuri, considerăm util să prezentăm reglementările Legii şomajului privitoare la indemnizaţia de şomaj şi stagiul de cotizare:

 Şomerii beneficiază de indemnizaţie de şomaj, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii;
    b) nu realizează venituri sau realizează, din activităţi autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă, în vigoare;
    c) nu îndeplinesc condiţiile de pensionare, conform legii;
    d) sunt înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în a căror rază teritorială îşi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.
    La stabilirea perioadei de 24 de luni nu se iau în calcul:
    a) perioada de suspendare a raporturilor de muncă sau de serviciu, cu excepţia perioadei de incapacitate temporară de muncă, dacă aceasta nu depăşeşte 30 de zile;
    b) perioada de pensionare pentru invaliditate, dacă aceasta nu depăşeşte 12 luni, pentru persoanele prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. g);
    c) perioada cuprinsă între data suspendării raporturilor de muncă sau de serviciu şi data încetării motivului pentru care acestea au fost suspendate, pentru persoanele prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. h);
    d) perioada cuprinsă între data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu şi data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de reintegrare în muncă, dacă această perioadă nu depăşeşte 12 luni, pentru persoanele prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. j).
Pentru persoanele încadrate cu contract individual de muncă cu timp parţial, stagiul de cotizare prevăzut la alin. (1) lit. a) se stabileşte proporţional cu timpul efectiv lucrat, prin cumularea stagiilor realizate în baza contractelor individuale de muncă cu timp parţial.
Pentru persoanele încadrate cu contract de muncă temporară, stagiul de cotizare prevăzut la alin. (1) lit. a) se stabileşte în funcţie de durata fiecărei misiuni, respectiv de timpul cât persoanele se află la dispoziţia agentului de muncă temporară, între misiuni.
 
Constituie stagiu de cotizare şi perioadele în care angajatorul nu a plătit contribuţia la bugetul asigurărilor pentru şomaj şi se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare, administrare specială sau nu şi-a achitat contribuţiile datorită unor situaţii de forţă majoră.
 
Şomerii prevăzuţi la art. 17 alin. (2) beneficiază de indemnizaţii de şomaj, dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) sunt înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în a căror rază teritorială îşi au domiciliul;
    b) nu realizează venituri sau realizează, din activităţi autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă, în vigoare;

III. Scutirea de plata contribuţiilor sociale pentru persoanele trimise în şomaj tehnic
Pe durata întreruperii temporare a activităţii angajatorului salariaţii beneficiază de o indemnizaţie, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.

Contribuţiile de asigurări  datorate atât de angajator,  cât şi de salariat pentru perioada întreruperii temporare de activitate , dar nu mai mult de 3 luni,  sunt scutite la plată.

În speţă este vorba de contribuţia de asigurări sociale, contribuţia de asigurări pentru şomaj, contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, contribuţia la fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate, inclusiv contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate datorate atât de angajatori

IV. Indemnizaţia, plătită din fondul de salarii, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat nu va fi inclusă în veniturile salariale şi nu va fi impozitată, pe o perioadă de cel mult 3 luni, în anul 2009.

Mircea Dragoş,
Consultant fiscal

Asociat la firma de consultanţă MUREŞAN DRAGOŞ APOSTOL srl  

Pentru detalii vă puteţi adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca, str. Decebal nr.69, cod poştal 400037 sau prin e-mail, la adresa:  mircea.dragoş@mmda.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.