Nu-i aşa că v-aţi oprit puţin? Aş putea să pun pariu cu fiecare dintre voi că acest material va fi cel mai citit articol din ziarul de săptămâna aceasta şi cred că nu mai are sens să menţionez de ce. Nu mai are, de asemenea, sens să spun că sexul vinde. A vândut tot timpul şi, foarte probabil, va vinde şi peste o mie de ani. Dacă acum ceva timp, revistele care promovau acest tip de subiecte erau extrem de rare, în prezent orice cotidian, săptămânal, bilunar, oricât de serios şi „quality” ar fi, are musai o rubrică de mondenităţi şi „chestii” sexuale.

Problema şi mai mare este că s-a ajuns la un asemenea nivel, încât cele mai citite ziare din România sunt cele care promovează sexul, mondenul, incultura. Creează pseudo-vedete, aduc prostia umană la rang de valoare naţională. Întrebarea mea vine natural: de ce? Aţi spune că asta se cere. Aiurea! Asta se vinde. Şi dumneavoastră cumpăraţi cu plăcere. Normal, pentru că poporul român este mult prea „ignorant” şi leneş ca să cumpere altceva. Este dureros, dar real. Este mult mai greu să citeşti o carte sau o recenzie a unei cărţi decât să ştii pe de rost povestea vieţii nu ştiu cărei vedete de filme pentru adulţi. Este mult mai facil şi mai interesant să ţii rândul amantelor nu ştiu cărui „macho man” de Dâmboviţa decât să deschizi o carte.
 
Pentru că poporul român se hrăneşte cu amantele băieţilor de bani gata din Bucureşti, pentru că românii se uită cu jind şi invidie la Maybach-ul lui Becali, pentru că au ajuns să îşi dorescă  arzător să aibă „norocul” lui Ogică sau „şarmul” Magdei Ciumac. Pentru că societatea românească a devenit una în care depravarea, lipsa de bun-simţ, indiferenţa şi  ignoranţa au ajuns să fie valori fără de care nu se mai poate. Un idiot ajunge şef, un om cult este snob. Un cocalar conduce Ferrari, în timp ce un intelectual îşi mâncă păduchii în gaura insalubră numită locuinţa sa. Şi acest lucru se întâmplă, pentru că adevăraţii formatori de opinie, şi aici mă refer mai ales la ziarişti, aleg, pentru profit rapid şi sigur, să vândă jeg. Să ofere pe o tavă de argint, frumos împachetată, o cantitate suficientă de rahat, cât să ajungă pentru toată ţara.
 
Prin acest editorial fac, în primul rând, un apel către toţi colegii de breaslă, să lase de-o parte mondenităţile vulgare, scandalurile ieftine, să ignore cu desăvârşire toate „vedetele” şi „mondenii” şi să înceapă să promoveze valorile reale ale societăţii în care trăim. Sunt atâţia oameni de cultură care au fost ignoraţi pentru simplul motiv că nu vând, chiar dacă lucrările, gândirea, acţiunile lor ar putea schimba în bine societatea în care trăim.
 
Din anul 2000 a început redactarea celei mai complete lucrări despre istoria Transilvaniei. Anul acesta a văzut tiparul ultimul volum. Pe nimeni nu a interesat. Niciun ziar, cu excepţia Gazetei de Cluj, nu a scris despre acest subiect. Ruşine! Şi acesta este doar unul dintre multele cazuri în care subiectele „uşoare” au primat în faţa culturii. Pentru că sexul vinde. Cultura, nu.
 
Treptat, România se transformă într-un bazar sexual, într-o casă de toleranţă în care toată lumea îşi revarsă secreţiile şi noi stăm şi înghiţim. Şi înghiţim cu plăcere. Ne place să fim batjocoriţi, sodomizaţi, maltrataţi. Ne place să avem parte de circuri ieftine, de orgii, de cuplări, de neveste de fotbalişti. Soluţia de ieşire din această mizerie numită societatea românească actuală: lupta împotriva „cancerului” care ne mistuie. Gazeta de Cluj a făcut deja primul pas. În fiecare săptămână vă invităm să citiţi interviuri cu personalităţi culturale, recenzii de carte. Să citiţi despre problemele  autentice ale societăţii în care trăiţi. Şi vă promit ca nu veţi regreta. Ce ar fi dacă aţi începe o cură de cultură? Oare, o să fie greu? Oare, colegii ziarişti o să-şi îndrepte privirea şi spre aceste domenii, demult ignorate? Să sperăm că da.

Augustin Stanciu

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.