Clujeanca Simona Noja a condus timp de un deceniu Academia de Balet a Operei de Stat din Viena, instituție care a fost implicată recent într-un scandal în urma căruia directoarea a fost demisă.
În scandalul de la Academia de Balet din Viena, izbucnit în aprilie 2019, acuzaţiile au fost că elevii ar fi fost supuşi unor exerciţii extrem de dure sau că ar fi fost îndemnaţi să fumeze ca să nu se îngrașe, conform digi24.ro
Scandalul s-a declanșat când ziarul austriac Falter a publicat o anchetă ce susținea că unii tineri dansatori ar fi fost loviți fizic și zgâriați, iar alții ar fi fost batjocoriți din cauza kilogramelor în plus. Conform sursei citate, o comisie guvernamentală a verificat informațiile apărute în presă și a stabilit că sănătatea balerinilor a fost pusă în pericol. Copiii intervievați, cu vârste între 10 și 18 ani, ar fi povestit metode de antrenament draconice, aplicate în special de un profesor rus, care a fost concediat din acest motiv. Elevii s-ar fi plâns că erau loviți, jigniți, umiliți, că li s-ar fi cerut să se înfometeze. Șefa comisiei de anchetă, Susanne Reindl-Krauskopf, a spus că elevilor li s-au atribuit apelative batjocoritoare compuse din prenumele lor și din mărimea pe care o purtau la haine. Academia de Balet din Viena a respins acuzațiile, dar Guvernul i-a cerut să își schimbe sistemul de educație.
Simona Noja a adus ample precizări referitoare la scandalul în care a fost implicată academia pe care a condus-o timp de 10 ani:
„I. Preambul
Sunt de mai mulți ani activă în lumea baletului, la început ca și elevă, apoi, timp de 21 de ani, cu peste 2000 de spectacole prezentate pe toate scenele mari ale lumii ca prim-balerină, laureată cu premii la concursuri internaționale de balet, distinsă în doua rânduri cu importante ordine ale Statului român, precum și cu o înaltă distincție a Statului austriac – „Das Österreichische Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst I. Klasse“. Din 2018 sunt doctorandă a Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca Romania, pregătind teza de doctorat în limba română, care va fi publicată concomitent și în limbile germană si engleză, pe tema educației tânărului balerin: «Modele teoretice și practice în formarea și afirmarea personalității creatoare a balerinului», sunt cetățean austriac, soție și mamă a doi copii și de 10 ani conduc Academia de balet a Operei de Stat din Viena.
Cum este deja cunoscut, Academia de balet a trecut în ultimul an printr-o perioadă turbulentă, care a provocat iritații nu doar în rândul instituțiilor precum Protecția copiilor și a tinerilor, sau la Inspectoratul muncii, ci și în rândul școlilor cu care colaborează, a foștilor și actualilor elevi și a părinților lor, a profesorilor, pianiștilor și a întregului colectiv administrativ, precum și în mass-media. În urma scandalului declanșat în presa austriacă, a fost înștiințată Procuratura și a fost instituită de către, pe atunci ministru pentru Europa, Cultură și Mass-media, o Comisie de cercetare, cu scopul de a clarifica faptele până în cel mai mic detaliu. În aprilie 2019 ambele instituții și-au început cercetările variate și complexe.
Până la data de 1.01.2020 Procuratura încă nu s-a pronunțat, în schimb Comisia și-a prezentat raportul final, în urma căruia, prezentul Ministru al Culturii, urmașul d-lui Blümmnel, d-l Schallenberg, a hotărât destituirea mea din funcția de directoare a Academiei de balet a Operei de Stat din Viena.
II. Fapte și succese din ultimii 10 ani
Din inițiativa mea au fost făcute următoarele schimbări:
– Transformarea Școlii de balet a Operei în Academia de balet a Operei (2013)
– Lărgirea arealului de selecție a elevilor și profesorilor, în prezent aceștia provin din rândul a 31 de naționalități
– Organizarea sistematică de turnee și scouting pentru descoperirea de talente în următoarele landuri ale Austriei: Kärten, Oberösterreich, Salzburg, Tirol și Vorarlberg și în următoarele țări: Cehia, Germania, Italia, Japonia, Romania, Rusia, Slovacia, Slovenia, Spania și Ungaria.
– Înființarea Companiei de tineret a Academiei de balet (în 2013) cu scopul de a crea o platformă de tranziție profesionistă spre cariera de balerin
– Inițierea primei ediții a unei Școli de vară „Summer Program“ cu efect benefic atât pentru elevi, ei având șansa de a se întâlni și împărtăși experiența lor cu elevi din întreagă lume, cât și pentru Opera de Stat, care, la rândul ei primește un surplus de venituri. În anul acesta Scoala de vară se află la cea de-a șaptea ediție.
– Peste 1150 de spectacole au fost susținute de elevii școlii, toate având un rol esențial în acumularea unei prețioase experiențe de scenă, fundamentală pentru tinerii artiști
– Peste 100 de premii la concursuri naționale și internaționale de balet (2011-2019) în Austria, Bulgaria, Cehia, China, Coreea, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Italia, Japonia, Romania, Rusia, Spania, Turcia și SUA.
– Peste 90% din absolvenții academiei au un loc de muncă, fie în compania de balet a Operei, Wiener Staatsballett, fie în Compania de tineret a Academiei, fie în alte companii de balet din lume, doi dintre ei au reușit în mai puțin de trei ani să devină prim-balerini la Wiener Staatsballett
– 40% din actualul ansamblu de balet a Operei de Stat din Viena sunt absolvenți ai Academiei de balet, în comparație cu 25% înainte de septembrie 2010
III. Succese referitoare la Managementul calității din perioada 1.09-20.12.2019
În calitate de Director executiv din 2010 și de Director plin din septembrie 2019 nu am deținut niciodată dreptul de semnătură a documentelor oficiale, nici de schimbări la nivel de structură, organizare sau al managementului de calitate. Eu am putut face doar sugestii care au fost supuse hotărârilor superiorilor mei, celor trei directori.
În cazul de necesitate din ultimele luni am procedat la fel și am acționat doar după consilierea cu superiorii mei și doar cu acordul lor.
La nivel managerial:
– Noua configurare a structurii Academiei de Balet și elaborarea noii organigrame;
– Restructurarea, împărțirea responsabilităților individuale și responsabilităților echipei de administrare a Academiei de Balet;
– Conceperea și definitivarea fișelor postului și descrierilor funcțiilor pentru noile posturi care urmează să fie ocupate în echipa administrativă
– Noua definire a birourilor echipei administrative;
– Susținerea și încurajarea spiritului de echipă a nou-înființatei echipe administrative în urma procesului de selecție a peste 120 de candidați – fuzionarea echipei vechi de angajați cu noii angajați – sub forma de meetings și team building;
Formarea pedagogică:
Împreună cu Academia Federală de Sport din Viena, am reușit să creăm pentru prima dată în istoria Operei de Stat din Viena primul model structurat pentru formarea pedagogică a profesorilor de balet, obiectiv care era prevăzut în Legea privind organizarea Teatrului Federal, dar care nu a fost luată niciodată în considerare.
– Având în vedere că obligația Operei de Stat din Viena era și este să formeze nu doar balerini, ci și profesori de balet, sper că vor fi urmate etapele esențiale ale formării pedagogice pentru maeștri de balet și va fi inițiat un studiu universitar pentru pedagogia și didactica baletului, inexistent până acum în Austria.
– Prin cursul de pregătire „Educația instructorilor pentru un antrenament profilactic și sănătos“ am reușit să creăm în toamna anului 2019 un concept atractiv de formare pedagogică axat pe nevoile speciale ale Academiei de balet, care va fi dezvoltat și continuat și în 2020. Colaborarea noastră a fost remarcată și menționată oficial de directorul Academiei Federale de Sport din Austria ca de o productivitate «ieșită din comun».
Îngrijirea elevilor:
Prin cooperarea cu Institutul federal pentru performanță sportivă „Leistungssport Austria“ am reușit să oferim elevilor un sistem de îngrijire medicală și terapeutică științifică, de mare complexitate, sub formă de examinări (de tip medical, fizioterapeutic, psihologic, de antropometrie și nutriție) precum și inițierea, dezvoltarea și punerea în aplicare a unei serii de teste care pot contribui efectiv la definirea unui statut al performanței în domeniul științelor sportive). Pe lângă acestea, am reușit introducerea și finanțarea orelor de fizioterapie și masaj în cadrul Academiei de Balet, cât și introducerea unei materii noi în programul de învățământ: «programul de sănătate» în cadrul căruia se predau noțiuni de bază din domeniile de nutriție și antropometrie, exerciții de prevenire a accidentelor, program de forță și îmbunătățire a tonusului muscular, psihologie și body awareness.
Am reușit în această toamnă, în urma unui proces de selecție extins, alegerea a două specialiste din domeniul psihologiei, una pentru copii și una pentru supervizarea profesorilor.
Conceptul de Protecție a copiilor și tinerilor:
Cu toate că nu sunt eu cea care are dreptul oficial de reprezentare a instituției în exterior, aceasta fiind exclusiv atribuția directorilor de la Opera de Stat din Viena, am inițiat și susținut intens primii pași importanți în direcția elaborării și punerii în aplicare a unui nou concept de protecția copiilor și tinerilor și a liniilor sale directoare aferente, concept care nu există încă în nicio școală de balet din Austria.
Conceptul și programul au fost elaborate de experți și temele au fost adaptate pentru specificul Academiei de balet; primele două cursuri de școlarizare pentru profesori și primul curs de formare a Ofițerilor de protecție a copilului au avut deja loc în noiembrie și decembrie.
IV. Declarație personală
Ca și om, artist, pedagog și cetățean al unui stat democratic european, prezint aici percepția mea asupra adevărului, ca o pledoarie pentru restaurarea demnității morale a celor 136 de copii ai Academiei de Balet și a părinților acestora, precum și a celor 15 profesori, 8 pianiști și a întregii echipe administrative, astfel încât să pot rămâne fidelă răspunderilor mele în fata celor 169 de persoane din Academia de balet, așa cum am fost întotdeauna în ultimii 10 de ani:
Respectarea drepturilor copilului
Protecția copilului este, desigur, de cea mai mare importanță. Protecția copilului este o tema pe care o consider esențială și indispensabilă pentru sistemul educațional. Toate măsurile luate și puse în aplicare de mine și prin mine servesc la protejarea copiilor și tinerilor care ne-au fost încredințați. Din păcate, în loc de un dialog necesar și firesc pentru o societate democratică, deciziile au fost luate fără ca oamenii implicați să aibă un cuvânt de spus, ceea ce înfiripă ideea că, în loc să se caute adevărul, s-a căutat un motiv pentru defăimarea activităților acestei instituții tradiționale și a slujitorilor ei.
Respectarea demnității umane
Demnitatea actualei echipe de profesori și pianiști a Academiei de Balet a fost încălcată. Activitatea acestora nu a fost văzută sau evaluată de niciuna dintre persoanele responsabile din Comisie sau din Minister și nici nu a fost inclusă în observațiile din raportul final. Motivul invocat a fost «menținerea neutralității».
Nu au fost luate în considerare nici opiniile pozitive ale elevilor actuali sau ale părinților, nici ale altor artiști recunoscuți la nivel internațional.
Toate schimbările puse în aplicare din septembrie 2019 în conformitate cu recomandările celor mai prestigioși specialiști austrieci din domeniu, nu au fost percepute din perspectiva și funcția lor globală, ci diminuate ca doar un «control al simptomelor».
Principiul sui generis, prin care Comisia și-a început discuțiile cu cei 24 de audiați, a fost următorul: «Vi se solicită să furnizați informații veridice, dar din punct de vedere juridic nu există nicio obligație față de Comisie de a da declarații veridice.» Dar cel mai important fapt care ar fi trebuit să stea la baza activității acestei comisii este tocmai relevarea adevărului; în absența lui, persoanelor examinate le este încălcată demnitatea și li se face o mare nedreptate; în această situație ne aflăm acum la Academia de Balet; echipa profesorilor și pianiștilor nu a fost deloc audiată și nici nu i s-a dat dreptul de a emite vreo declarație.
Doresc să pledez aici pentru șansa expunerii punctelor noastre de vedere, pentru recunoașterea realizărilor muncii noastre, pentru repunerea în drepturi a demnității morale și profesionale a întregii echipe a Academiei de Balet a Operei de stat din Viena și, prin urmare, și a demnității mele morale și profesionale, valori care au fost dobândite de noi toți prin eforturi îndelungate și oneste.”
Cine este Simona Noja?
Simona Noja s-a născut în oraşul Huedin, judeţul Cluj, în anul 1968. În copilărie a practicat gimnastica, iar, la nouă ani, a fost cooptată în lotul olimpic al României.
Studiul baletului a început la Liceul de Coregrafie din Cluj-Napoca, unde l-a avut ca maestru pe Vasile Solomon. Tot la Cluj a absolvit Facultatea de Litere a Universităţii „Babeş-Bolyai”.
În perioada 1986 – 1991 a fost prim-balerina Operei Române din Cluj-Napoca, iar, între 1991 şi 1995, prim-balerina Operei Germane Rhein din Düsseldorf.
Din 1995 a fost prim-balerina Operei de Stat din Viena, iar de-a lungul carierei a susţinut spectacole de balet la Buenos Aires, Santiago de Chile, Havana, Moscova, Milano, Roma, Dresda, Napoli, Stockholm, Helsinki, Stuttgart, Frankfurt şi München.
În anul 2010 a devenit director executiv al Academiei de Balet de la Opera de Stat din Viena.
În 2002 a fost decorată cu Steaua României în grad de Cavaler, iar, în 2008, i-a fost decernată Crucea Onorifică a Austriei pentru Ştiinţe şi Arte, Clasa Întâi.
În 2012, Simona Noja a fost desemnată ambasador al municipiului Cluj-Napoca în competiţia pentru obţinerea titlului de „Capitală Culturală Europeană – 2020”.
Simona Noja este căsătorită cu fostul balerin slovac Boris Nebyla, are doi copii și locuiește atât în Viena, cât și în Cluj-Napoca.
La Cluj-Napoca funcționează în prezent „Studiourile de balet ale Fundației culturale Simona Noja”, care „oferă studii de dans clasic de tip profesionist tuturor celor interesați, indiferent de vârsta sau de nivelul de cunoștințe în domeniul dansului clasic”.
sursă: ziardecluj.ro