Membrii Consiliilor de Administrație ale întreprinderilor publice din subordinea Consiliului Județean Cluj încasează lunar sume cuprinse între 1500 și 2000 de lei, bani publici. Cu toate acestea, Consilul Județean Cluj se ferește să dezvăluie ce i-a recomandat pe aceștia pentru a ocupa funcțiile de administratori. Raportul expertului independent este ținut sub cheia secretomaniei, nefiind făcut public, iar CV-urile administratorilor nu pot fi comunicate de administrația județeană pe motiv că ar conține date cu caracter personal. Cu alte cuvinte, contribuabilii nu au niciun drept să afle cine și de ce încasează banii din sacul bugetului județean.

Consiliul Județean Cluj a aprobat, la data de 31 martie 2022, o hotărâre privind exercitarea calității de autoritate publică tutelară  pentru Consiliul de administrație al unor întreprinderi publice aflate sub autoritatea administrației județene.  Societatea Pluri Consultants România SRL, patronată de Ioana și Constantin Popescu, a încheiat un protocol de colaborare cu Consiliul Județean Cluj pentru procedura de recrutare și selecție a administratorilor. Acordul cadru a fost parafat la data de 11 octombrie 2021 și se întinde pe o perioadă de 48 de luni, iar valoarea estimată fără TVA este de 405.308 lei. 

Cine vă recomandă? Vocea și talentul? Transparența în niciun caz. 

După procesul de selecție și recrutare al administratorilor pentru Clujana SA, Pază și Protecție Cluj SRL, Tetarom SA, Univers T SA și Centrul Agro Transilvania Cluj SA, Pluri Consultants România SRL a întocmit un raport final de 27 de pagini de unde ar trebui să reiasă ce l-a recomandat pe fiecare candidat în parte pentru a fi numit într-o funcție publică remunerată cu sume cuprinse între 1500 și 2000 de lei/ lună. Spunem „ar trebui să reiasă”, deoarece Consiliul Județean Cluj ține la sertar datele care au stat la baza numirii administratorilor în consiliile de administrație ale întreprinderilor din subordine, astfel modul în care au fost alese aceste persoane rămâne un mister. Reporterii Gazeta de Cluj au formulat o solicitare în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public prin care au cerut Consiliului Județean Cluj să le comunice raportul expertului independent Pluri Consultants România SRL care a stat la baza hotărârii prin care administratorii au fost numiți în funcție, precum și CV-urile persoanelor desemnate în calitate de administratori neexecutivi în Consiliile de administrație.  În răspunsul comunicat, Consiliul Județean a invocat prevederile GDPR, prin urmare, CV-urile nu au fost comunicate, iar raportul final a fost anonimizat, arătând că „dosarele de candidatură depuse în termen formează împreună lista lungă, care are caracter confidenţial şi nu trebuie să fie publicată”. Cu toate acestea, raportul final cuprindea „lista scurtă” a candidaților. 

„Materialele solicitate conțin date cu caracter personal pentru care persoanele în cauză și-au dat consimțământul prin completarea și semnarea Formularului nr. 4 Consimțământ de prelucrare a datelor cu caracter personal conform căruia, datele pot fi prelucrate doar în scopul pentru care s-a obținut consimțământul, respectiv pentru ocuparea unui post de administrator în cadrul procedurii de selecționare;

În conformitate cu art. 40 al Anexei nr. 1 din Normele metodologice ale Hotărârii nr. 722/28 septembrie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a unor prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice: ”Dosarele de candidatură depuse în termen formează împreună lista lungă, care are caracter confidenţial şi nu trebuie să fie publicată.”

În temeiul Regulamentului (UE) nr. 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) și al Legii nr. 190/2018 Consiliul Județean Cluj prelucrează date cu caracter personal, cu asigurarea securității și confidențialității acestora.

Astfel, atașat vă transmitem Raportul final al procedurii de recrutare al administratorilor solicitat, elaborat de Pluri Consultants România S.R.L., în format anonimizat.”, au comunicat reprezentanții Consiliului Județean Cluj. 

Este extrem de interesant cum Consiliul Județean Cluj a refuzat să pună la dispoziția reporterilor Gazeta de Cluj CV-urile administratorilor, deoarece, în cele mai multe cazuri, CV-urile au fost publicate pe site-urile întreprinderilor subordonate. Lipsa de transparență este cea care, din păcate, guvernează în aceste procese de recrutare și selecție. CJ Cluj nu a făcut public nici câte persoane au candidat pentru aceste funcții, ce punctaj a obținut fiecare candidat sau pe ce poziție s-a clasat și ce-i recomandă pe fiecare în parte. Să nu mai vorbim că nici măcar consilierii județeni nu au primit aceste informații înainte să aprobe hotărârea de numire în funcție a administratorilor. 

Consilierii județeni au votat hotărârea legați la ochi

Potrivit procesului verbal încheiat cu ocazia desfăşurării şedinţei ordinare a Consiliului Judeţean  Cluj din data de 31 martie 2022, consilierul județean Ionuț Florea a adus în discuție faptul că nu au primit raportul expertului independent, iar CV-urile candidaților au fost trimise cu 20 de minute înainte de începerea ședinței. 

„Aș dori să atrag atenția că pentru a  avea un vot informat ar fi trebuit să primim mai multe informații în cadrul  acestui proiect. De exemplu, nu am primit CV-urile persoanelor care au fost  nominalizate pentru pozițiile în cadrul consiliului de administrație. De  asemenea, nu am primit raportul expertului independent Pluri Consultants, ca să  vedem concluziile acestui expert. Am primit doar un raport făcut de comisia  de selecție cu foarte puține informații relevante legate de proces. Este un  raport de șaisprezece pagini, din care douăsprezece pagini sunt generalități  extrase din alte documente, proiecte de lege, etc. Pe restul de trei pagini sunt  prezentate propunerile cu niște note, nu se specifică cum s-a ajuns la notele  respective și pe ultima pagină sunt semnăturile. Acest raport ar fi trebuit să fie  un pic mai complet, ar fi trebuit să avem și noi niște date cantitative și  calitative despre procesul de recrutare. Câte persoane și-au depus cv-ul? Cum  s-a ajuns la notele respective? Cum s-a promovat procesul de selecție? Toate  informațiile acestea sunt în raportul expertului independent dar noi nu le-am  primit. Nu-mi dau seama cum am putea să votăm informat un astfel de  proiect.”, afirma Ionuț Forea la momentul votării proiectului de hotărâre. 

Ăn replică, președintele CJ Cluj, Alin Tișe, a transmis că a trimis CV-urile după ce a primit o solicitare scrisă cu câteva ore înainte de ședință, în urma căreia a dispus să fie trimise documentele fiecărui consilier județean. Cât despre raport, Tișe a spus că nu a știut nimic. 

„Am primit dimineață o solicitare scrisă și am dispus să vă înainteze tuturor colegilor CV-urile persoanelor, îmi pare rău dacă nu au ajuns. Știu că am  dispus dimineață să se trimită cv-urile, legat de raportul pe care l-ați cerut, de  acesta nu știam. În jur de ora 9-10 am aprobat să se trimită CV-urile, dacă nu s-au primit atunci ne cerem iertare, a fost greșeala noastră. Iar legat de raport,  voi discuta și aici cu comisia pe care tot noi am constituit-o, să vă pună la  dispoziție toate informațiile care în conformitate cu legea nu ar fi secrete în  sensul procedurii, nu în sensul de a avea secrete de stat.”, a afirmat Alin Tișe la acel moment.   

În urma discuției, fără să consulte raportul sau să vadă cine sunt cei care care vor face parte din consiliile de administrație ale întreprinderilor subordonate, consilierii județeni au votat hotărârea cu 25 de voturi „pentru”.

2 COMENTARII

  1. cum sa spui ca CV-ul are date cu caracter personal? educatia si formarea nu-s date cu caracter personal, nici job-ul. Daca cumva si-a trecut adresa de domiciliu si telefonul, acelea se pot blura.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.