Principiul „plătești cât arunci” a fost catapultat direct la ghena de gunoi de către compania Supercom. După ce și-a dat seama că este incapabilă să respecte obligațiile asumate în contract, mai exact să factureze în funcție de cantitatea pe care o ridică de la fiecare gospodărie în parte, firma condusă de masonul Ilie Ciuclea, a început să stabilească o serie de tarife aplicate în funcție de numărul de persoane dintr-o gospodărie, pentru fiecare localitate în care își desfășoară activitatea. Trebuie să menționăm că și această „soluție” de urgență găsită de Supercom, contravine contractului, pentru că, potrivit caietului de sarcini, clujenii trebuie să fie taxați în funcție de cantitatea de deșeuri pe care o aruncă. 

Principala problemă care va crește prețul serviciilor de salubritate este reprezentată de faptul că societatea dispune numai de doua autoutilitare dotate cu sistem de cântărire din cele 64 asumate asumate în contractul pe care l-a încheiat la data de 24 august 2022 cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco-Metropolitan Cluj. Prin urmare, reprezentanții companiei au găsit o nouă soluție care, la rândul ei, nu respectă obligațiile asumate în contract. Mai exact, clujenii din anumite localități, precum Apahida sau Florești, s-au trezit că vor fi taxați în funcție de numărul de persoane dintr-o gospodărie, nu în funcție de cantitatea de deșeuri colectate de operatorul de salubritate. 

Tarifele pentru gunoaiele clujenilor, stabilite din pix de Supercom

În localitățile care Supercom a decis să facă excepție de la această „regulă”, cantitățile de deșeuri sunt stabilite din pix sau după ce mașinile care colecteaza gunoaiele ajung pe rampa RADP și sunt măsurate cantitățile. Potrivit surselor noastre, după cântărirea efectuată în rampa RADP, cantitatea de deșeuri se împarte la numărul de contracte încheiate cu compania de pe raza localității respective.

Lista neregulilor poate continua mult și bine. Operatorul de salubritate și-a asumat prin contract că va pune la dispoziție 12 autospeciale dotate cu sisteme de ridicare a deșeurilor din construcții, însă Supercom a dat greș și la acest capitol, având în acest moment numai două mașini de acest tip. Chiar dacă în municipiul Cluj-Napoca sunt nenumărate clădiri în construcție, care cel mai probabil vor avea nevoie de serviciile operatorului de salubritate, dezvoltatorii imobiliari vor sta cu molozul la poartă, până când angajații companiei vor găsi puțin timp să îl ridice. 

De asemenea, potrivit caietului de sarcini, Supercom s-a obligat să le pună la dispoziție clujenilor 4 tomberoane pentru colectarea selectivă a fiecărei fracții în parte. Acest lucru nu s-a mai întâmplat după ce societatea a pus mâna pe contract. Clujenii susțin că nu au primit  nici măcar saci menajeri pentru colectarea deșeurilor reciclabile, care oricum n-au fost ridicate din mai multe zone. Un aspect extrem de interesant este faptul că deșeurile reciclabile îi costă cel mai mult pe clujeni, fiind facturate la suma de 1000 de lei pe tonă, comparativ cu deșeurile menajere care sunt cu aproape 50% mai ieftine. 

Rata reciclării din orașul de cinci stele ar putea să scadă dramatic

Astfel, s-ar putea ajunge la o rată mult mai scăzută de reciclare la nivelul municipiului Cluj-Napoca. Supercom a umflat tariful de colectare pentru deșeurile reciclabile pentru că, așa cum ne-a obișnuit, societatea nu ratează nicio ocazie prin care să-și rotunjească veniturile. Schema este următoarea: Supercom încasează un leu/kg de deșeuri reciclabile colectate de la clujeni, însă nu compania este cea care valorifică deșeurile, ci Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco-Metropolitan Cluj. După valorificare, o bună parte din bani se întoarce înapoi la Supercom sub formă de bonificație.

Primăria Cluj-Napoca s-a spălat rapid pe mâini de problemele cauzate de Supercom  în orașul de cinci stele, arătând că cei care ar trebui să fie sesizați sunt  ADI Eco-Metropolitan Cluj și noul operator de salubritate. Reprezentanții municipalității au transmis că personalul Serviciului Ecologie Urbană din cadrul Primăriei verifică în fiecare zi dacă este respectat graficului de ridicare a deșeurilor, curățenia la punctele gospodărești, dotarea cu recipiente de colectare și transmite toate neregulile sesizate, spre soluționare către ADI Eco-Metropolitan Cluj și Supercom. „În data de 24.08.2022 ADI Eco-Metropolitan Cluj a încheiat cu SC Supercom SA Contractul nr. 1111/24.08.2022 de delegare prin concesionare a gestiunii serviciului de salubrizare în județul Cluj, Lotul 1 – Zona 1 Cluj și zona 2 Huedin. Solicitarea Dvs., înregistrată pe aplicația MyCluj cu nr. de mai sus, a fost comunicată noului operator de salubritate SC SUPERCOM SA, și ADI ECO-METROPOLITAN Cluj, care are atribuții în ceea ce privește monitorizarea acestui contract, în vederea respectării obligațiilor asumate de către operator. Personalul Serviciului Ecologie Urbană din cadrul Primăriei municipiului Cluj Napoca, verifică zilnic respectarea graficului de ridicare a deșeurilor, curățenia la punctele gospodărești, dotarea cu recipiente de colectare și transmite toate neregulile sesizate, spre soluționare către ADI ECO-METROPOLITAN Cluj și SC SUPERCOM SA.”, se arată în răspunsul dat de reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca în cazul mai multor sesizări formulate de cetățenii care se plâng de modul deficitar în care acționează Supercom.  

Fără amenzi, fără ordin de începere, fără autospecialele necesare

Despre amenzile pe care Primăria ar trebui să le aplice companiei Supercom nici nu mai poate fi vorba. Cel mai probabil, în perioada de grație pe care le-a acordat-o Emil Boc celor de la Supercom, aceștia sunt scutiți de sancțiuni.  Cu toate acestea, perioada de grație de două săptămâni se apropie de sfârșit, la fel și perioada de mobilizare care ar trebui să se încheie la data de 24 februarie 2023, după ce Consiliul Județean Cluj a anunțat la semnarea contractului din data de 24 august că firma masonului Ilie Ciuclea are la dispoziție o perioadă de 6 luni pentru a îndeplini toate obligațiile pe care și le-a asumat în contract. 

Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Eco-Metropolitan Cluj nu a emis până în prezent ordinul de începere a contractului, deoarece Supercom nu îndeplinește obligațiile asumate și prevăzute în caietul de sarcini. Mai mult, Supercom trebuia să-și înceapă activitatea numai la data de 24 februarie, după cele 6 luni de mobilizare, așa cum fusese stabilit în contract. Din păcate, instituțiile publice s-au grăbit să-l bage la înaintare pe noul operator de salubritate. Efectul acestei decizii ar putea să-i ducă pe clujeni în mijlocul unei noi crize a gunoaielor, doar nu degeaba se spune că graba strică treaba.  Între timp, orașul de cinci stele este ticsit de deșeuri, care așteaptă să fie ridicate. Nu se știe cât timp va dura această situație.  Cert este că Supercom s-ar putea trezi cu penalități din partea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Eco-Metropolitan Cluj, dacă depășește perioada de mobilizare și încă nu îndeplinește ceea ce a fost consemnat în caietul de sarcini. Mai mult, președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe i-a informat pe operatorii de salubritate că vor pleca așa cum au venit dacă nu reușesc să rezolve problema gunoaielor din județ. 

4 COMENTARII

  1. Am contract cu ei și ajung la locație odată la doua 3 luni .De ce sa plătesc după numărul de persoane daca nu produc deșeuri ????Asta se numește tâlhărie

    • Poluatorul plateste… Nu produci, nu platesti. Daca tot iti cer bani, iti iei un parlit -flamand de avocatzel si ii dai in judecata. Dupa ce in prealabil ii notifici. Intre timp mai cauti inca vreo 10-15 musterii asemeni tie. Si avocatelul o sa-ti faca moca procesul.

  2. La blocuri cum vom plati? In fiecare zi opresc masini din alta zona a Clujului sau imprejurimi si arunca gunoiul la blocul nostru, Chiar si canapele sau toalete vechi. Cum se va face cu cantaritul. Vom plati ce nu am aruncat noi. Sau cum?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.