Departamentul american al Justiției a inculpat vineri 13 cetățeni ruși și trei companii sub acuzația de implicare în campania prezidențială din 2016. Rușii și companiile cu pricina ar fi folosit rețelele sociale pentru a favoriza alegerea lui Donald Trump în defavoarea contracandidatei Hillary Clinton.
Pentru marile publicații americane, cu o linie editorială orientată împotriva actualului președinte, dovezile aduse de comisia de anchetă FBI condusă de fostul șef al instituției, Robert Mueller, sunt dărâmătoare pentru Trump și pentru Rusia, scrie cotidianul.ro.
Strategia agenților ruși
„Actele de acuzare publicate vineri sunt descrierea cea mai completă a interferenței ruse în alegeri pe care o avem până acum, o echipă de 24 de oameni, cu specialiști în grafică, analiști de informații și o optimizare a a site-urilor folosite pe motoarele de căutare, cu scopul de a-i păcăli pe americani”, scrie The Washington Post. Modul de operare descris de anchetatorii FBI este următorul: înainte de campanie, încă din 2014, au fost create sute de conturi pe Facebook, Instagram, conturi cu un conținut tipic american, platitudini menite să creeze impresia că în spatele postărilor se află simpli cetățeni ai SUA. După 2015, aceste conturi s-au politizat, au susținut teorii conspiraționiste și au produs divergențe mari de opinie pe rețelele sociale. Echipa rusă a oferit bani unor cetățeni americani pentru a investi în campanie, inclusiv pentru a plăti actori.
Ca și până acum, Donald Trump a negat orice complicitate cu Rusia. „Rusia şi-a început campania împotriva SUA în 2014, cu mult înainte de anunţul meu că voi candida la preşedinţie. Rezultatele alegerilor nu au fost afectate. Campania Trump nu a făcut nimic rău – nicio complicitate!“, a scris preşedintele SUA pe Twitter. Procurorul general adjunct al SUA, Rod Rosenstein susține și el că „în actul de acuzare nu este vreo referire la faptul că a fost influențat rezultatul alegerilor.
Trump: vulnerabilitate sau soluție?
Iar unul dintre vicepreședinții companiei Facebook pare să confirme poziția lui Trump. Rob Goldman, responsabil pentru publicitatea Facebook, susține că rușii au cumpărat majoritatea reclamelor pe Facebook după victoria lui Trump, cu scopul de a „produce discordie și a-i diviza pe americani”, de a reduce încrederea în sistemul politic și în modelul lor democratic. Una dintre temele astfel promovate de Moscova a fost chiar punerea la îndoială a legitimității președintelui Trump, lucru către care înclină însăși ancheta FBI și liderii Partidului Democrat.
Scopul Moscovei pare să fi fost nu victoria lui Trump, ci subminarea încrederii americanilor în propria democrație. Pericolul nu a fost și nu este Trump, ci tocmai platitudinile aminite mai sus, stimulii aparent benigni ai corectitudinii politice, la care societatea reacționează de decenii și care pot fi lesne folosiți de puteri și grupuri de interese ostile. Trump, unul dintre puținii președinți care a avut o campanie centrata pe patriotismul american și pe „America First”, poate fi mai degrabă soluția decât vulnerabilitatea.
„Idioții utili“ și corectitudinea politică
În acest context, site-ul american Zero Hedge amintește de fostul agent KGB Iuri Bezmenov, care a defectat în Vest în anii ’70 și care a descris într-un interviu din 1985 o strategie sovietică împotriv Vestului ce seamănă mult cu ceea ce FBI acuză că s-a întâmplat în campania prezidențială din 2016. Principalele operațiuni KGB nu au fost cele de spionaj, ci cele de subversiune ideologică desfășurată pe perioade lungi. Bezmenov vorbea în urma cu 30 de ani despre patru etape ale operațiunilor serviciilor sovietice. Prima este „demoralizarea” (demoralizarea unei națiuni ar lua potrivit KGB 15-20 de ani) ce presupune educarea unei întregi generații ce ar urma să fie folosită ca „idioți utili”. ”Marxism-leninismul este injectat în mintea necoaptă a cel puțin trei generații de studenți americani, fără contragreutatea valorilor fundamentale ale americanismului, fără patriotismul american”, spuneas Bezmenov. „Rezultatul? Oamenii care au terminat studiile în anii 1970 ocupă poziții de putere. Nu poți trece de ei. Sunt contaminați. Sunt programați să gândească și să reacționeze la anumiți stimului într-un anumit mod (precum câinele lui Pavlov). Nu-i poți face să-și schimbe opinia oricât i-ai expune la informații autentice. Vor refuza să creadă până în momentul în care se vor confrunta cu trupele inamice”. Urmează apoi faza „destabilizării” (o națiune astfel contaminată se poate destabiliza în 2-5 ani), prin resorturile economiei, politicii externe și apărării. A treia faza este „criza”. „Sunt necesare doar șase săptămâni pentru a aduce o țară în criză. Vedeți asta în America Centrala acum”, spunea Bezmenov în 1985. Urmează apoi „normalizarea”, prin instaurarea unor noi structuri de putere, o etapă ce poate dura pe termen nedefinit.
Nu trăim vremuri de pace
„Asta se va întâmpla și cu voi dacă îi lăsați pe ticaloșii ăștia să vă promită toate bunătățile și raiul pe pământ, să vă destabilizeze economia, să pună un guvern «big brother» la Washington. Politicienii, presa și sistemul de educație va forma o altă generație care va crede că trăiește vremuri de pace”, avertiza agentul KGB. Prima recomandare făcută acum 30 de ani americanilor: „Un efort național de a educa oamenii în spiritul adevăratului patriotism”. Scindarea societății americane, inclusiv prin anchete care îl delegitimează pe președintele SUA și paralizează administrația, la peste un an de la preluarea mandatului, arată că Statele Unite sunt, spre satisfacția Kremlinului, aproape de „criză”, în plină luptă pentru „normalizare”, pentru așezarea unor noi structuri de putere în statul profund.