Problema fondurilor alocate din bugetul de stat al României comunităţii maghiare, fonduri administrate de Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR), este, de peste un deceniu, un subiect sensibil în comunitatea maghiară din Transilvania. Partidele maghiare de opoziţie au acuzat în repetate rânduri Uniunea că foloseşte banii destinaţi comunităţii în scopul de a finanţa propria activitate. În consecință, în decembrie 2017, Tribunalul Cluj a obligat UDMR să comunice o serie de informații publice. Practic, Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet a dat în judecată UDMR pentru că uniunea a refuzat să comunice informații detaliate despre gestionarea sprijinului financiar guvernamental destinat comunității maghiare. După doi ani de la decizia definitivă a instanței, aceeași asociație a dat din nou în judecată UDMR și a avut câștig de cauză. De această dată, solicitările din partea asociației sunt mai multe, s-a cerut inclusiv informații despre cheltuielile unor persoane publice, printre care se află și Anna Horvath, fostul viceprimar al municipiului Cluj-Napoca.
Sentința din decembrie 2017 a Tribunalului Cluj, care obligă UDMR să comunice o serie de informații publice, a devenit definitivă, după ce UDMR nu a formulat recurs în termen legal.
UDMR a fost dată în judecată de Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet, după ce uniunea a refuzat să comunice informații detaliate despre gestionarea sprijinului financiar guvernamental destinat comunităţii maghiare pe baza legii 544/2001.
Blogul erdely.atlatszo.hu, editat de Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet (denumirea înseamnă Transilvania transparentă), a dorit să afle cum au fost cheltuiți cei 28 de milioane de euro primiți de la bugetul de stat al României din anul 2009 și până în 2017, sumă pe care UDMR a primit-o în calitate de reprezentant al comunității maghiare din România.
Modul în care este cheltuită această nu a fost niciodată transparentă, UDMR refuzând de fiecare dată să răspundă la întrebari venite din interiorul comunității. În 2016, Atlatszo Erdely a publicat justificările depuse de către UDMR la Departamentul de Relații Interetnice, documente sumare ce nu oferă destule informaţii pentru o imagine completă.
În fața instanței, UDMR a susținut că este o persoană juridică nepatrimonială, înființată în condițiile legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice, supusă în prezent reglementarilor cuprinse în Ordonanța Guvernului 26/2000 cu privire la asociații și fundații, prin urmare nu se încadrează în niciuna din entitățile enumerate in art. 2 din Legea 544/2001. Fiind o organizație neguvernamentală fără statut de utilitate publică, nu are obligația de a furniza informații în temeiul cererilor de solicitare de informații pe baza Legii 544/2001.
Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet a susținut că UDMR este o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale care prestează servicii în interesul comunității maghiare din România, acest lucru este notoriu și rezultă din statutul UDMR. Noțiunea de „utilitate publică” nu trebuie confundată cu sintagma „recunoașterea ca fiind de utilitate publică”, și prin urmare nici „asociația de utilitate publică” cu „asociația recunoscută ca fiind de utilitate publică”.
Instanța a apreciat că UDMR reprezintă o organizație neguvernamentală de utilitate publică având în vedere că desfășoară sistematic și preponderent activități în interesul colectivității maghiare din România și este finanțată pentru realizarea acestor activități din bani publici.
UDMR a fost obligată de către Tribunalul Cluj să furnizeze informațiile de interes public cerute de Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet. Pe scurt, conform deciziei instanţei, UDMR trebuie să comunice lista imobilelor pe care le deţine în proprietate, precizând numele vânzătorului, data la care au fost cumpărate şi preţul de achiziţie, lista imobilelor închiriate, menţionând numele proprietarului şi chiria pe care o plăteşte anual. De asemenea, UDMR a fost obligată să dea socoteală şi cu privire la cheltuielile de întreţinere şi reparaţii a imobilelor aflate în proprietatea ei sau închiriate. Totodată, Uniunea trebuie să comunice lista operelor de artă cumpărate începând cu anul 2009, cu numele autorilor şi preţul plătit. Uniunea va furniza şi lista diurnelor primite de reprezentanţii ei pentru deplasări în afara graniţelor ţării, din anul 2009 până în prezent (n.r. 2017).
Alt refuz, alt proces
Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet a venit cu noi solicitări către UDMR, însă și de această dată, Uniunea a refuzat sa comunice informațiile solicitate, motiv pentru care în decembrie 2019, Asociația a dat în judecată UDMR. În iunie 2020, Tribunalul Cluj a decis și de această dată să admită cererea formulată de Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet. Prin urmare, instanța obligă UDMR să comunice informații de interes publi, referitoare la imobilele deținute și înstrăinate, opere de artă cumpărate în ultimii zece ani, bani cheltuiți pentru persoanele cu funcție din UDMR, printre care și Anna Horvath. S-a cerut inclusiv informații legate de contractele încheiate între UDMR cu diverse firme conduse de apropiați ai politicienilor, în contextul în care pe blogul atlatszo se dezvăluia că în câteva luni, UDMR a cheltuit 40.000 de euro pentru campanie/promovare pe Facebook.
Informațiile pe care UDMR trebuie să le furnizeze:
– lista imobilelor aflate în prezent în proprietatea Uniunii Democrate Maghiare din România, cu precizarea adresei şi numărului cadastral/topografic, anului de achiziţionare, modului de dobândire, numelui vânzătorului/vânzătorilor, precum şi a preţului de cumpărare;
– lista imobilelor închinate în prezent de către Uniunea Democrată Maghiară din România, precizând adresa, numele proprietarului/proprietarilor, şi chiria anuală plătită pentru acestea,
– lista cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii a imobilelor aflate în proprietatea/în chiria UDMR în perioada 2009-prezent (n.r. 2019), specificând pe scurt lucrările efectuate, precum şi denumirea societăţilor care au efectuat lucrările,
– lista diurnelor primite de către angajaţii UDMR (respectiv persoane care reprezintă UDMR) pentru deplasări în afara graniţelor ţării din anul 2009 până în prezent, lista solicitată urmând să conţină data de început şi de sfârşit a deplasării, destinaţia, şi suma de bani plătită ca diurnă,
– lista operelor de artă cumpărate începând cu anul 2009 de către UDMR, cu numele autorilor acestora, precum și o prezentare succintă a operei, şi preţul plătit pentru acestea,
– informații în legătură cheltuielile de transport, cazare, diurnă în limita plafonului neimpozabil și alte drepturi bănești ocazionate de deplasări în țară și în străinătate în perioada 2009-01.10.2019 pentru următoarele persoane cu funcţie în cadrul UDMR: Kelemen Hunor, Markó Béla, Kovács Péter, Porcsalmi Bálint, Nagy Zoltán, Hegedüs Csilla, Horváth Anna, Magyari Tivadar, Székely István, Novák Levente, Bodor László, Oltean Csongor, Balázs Attila, Biró Rozália, Borboly Csaba, Korodi Attila, Seres Dénes, Cseke Attila – cu precizarea datei călătoriei, numelui persoanei care a efectuat călătoria, numărului însoţitorilor (dacă este cazul), destinaţiei (ţara şi localitatea), duratei şi o descriere succintă a scopului deplasării;
– informații în legătură contractele încheiate cu o valoare de peste 5.000 Euro (1 EUR= 4.7563 RON) de către UDMR cu persoane fizice și/sau juridice în perioada 2009-01.10.2019, contracte în care UDMR a fost parte contractantă ca plătitor al serviciilor/produselor, respectiv data încheierii contractelor; durata și obiectul acestora; părțile contractante; valoarea contractelor.
– rezumatul și concluziile sondajelor de opinie în perioada 2009-01.10.2019 – procese-verbale ale ședințelor organelor de conducere ale UDMR în perioada 2009-01.10.2019, respectiv ale Prezidiului Uniunii – http://r.udmr.ro/organizatie/prezidiul-uniunii o Consiliului Permanent al Uniunii – http://r.udmr.ro/organizatie/consiliul-permanent-al-uniunii
– comunicarea bugetului şi a execuţiei bugetare pe anii 2017 şi 2018, precum şi bugetul pe anul 2019.
– declarațiilor de avere și de interese pentru acele categorii de persoane din cadrul UDMR, care au această obligaţie potrivit art. 1 alin. (1) pct. 1-39 din Legea nr. 176/2010
– lista imobilelor aflate în proprietatea UDMR în data de 01.10.2019, cu adresa şi numărul cadastral/topografic al acestora, data dobândirii, preţul de cumpărare, respectiv copii de pe actele de dobândire a acestor imobile.
– lista imobilelor înstrăinate (dacă este cazul) de către UDMR în perioada 06.10.2017-01.10.2019, cu adresa şi numărul cadastral/topografic al acestora, data înstrăinării, preţul de vânzare respectiv copii de pe contractele de vânzare-cumpărare ale acestora.
– lista actuală a spaţiilor închiriate de către UDMR, cu adresa acestora, numele proprietarilor, cuantumul chiriei anuale, precum şi copii de pe contractele de închiriere/comodat.
– lista cu cheltuielile de întreţinere (reparaţii şi investiţii) pentru perioada 06.10.2017- 01.10.2019, specificând succint lucrările efectuate, costul lucrărilor respectiv denumirea firmelor care au efectuat lucrările.
– lista cu cheltuielile de funcţionare anuale ale acestor imobile/spaţii (aflate în proprietate sau închiriate), pe perioada 2009-2018 defalcate pe următoarele categorii: apă, electricitate, gaz, salubritate, ș.a.
– lista cu bunurile mobile (echipamente IT şi birotică, obiecte de inventar, furnituri de birou) cumpărate în perioada 2009-01.10.2019, cu o scurtă descriere a bunului cumpărat şi a preţului de cumpărare.
– lista parcului auto din data de 01.10.2019, din care să reiasă numărul de mijloace auto aflate în proprietatea sau folosinţa UDMR, vânzătorul, marca şi modelul acestora, precum data şi preţul cumpărării (în cazul contractelor de leasing sau închiriere locatorul, data încheierii, durata contractului şi valoarea de intrare a automobilului/valoarea contractului).
– lista cu întrunirile membrilor şi alte asemenea manifestări organizate în ţară şi străinătate în perioada 2009-01.10.2019 specificând data şi locul desfăşurării, numărul participanţilor, costul total al întrunirii, precum şi alte detalii privind cheltuielile.
– date privind cheltuielile salariale brute în perioada 2009-01.10.2019 defalcate pe an, specificând numărul de angajaţi şi numărul de colaboratori sezonieri sau pe bază de proiect.
– state de funcţii pentru perioada 2016-2019, specificând funcţia, numărul de persoane care ocupă funcţia respectivă, precum şi salarizarea brută minimă şi maximă.
– lista cu cheltuielile pe drepturi de autor/dreptul de proprietate intelectuală pentru perioada 2016-2019 specificând obiectul şi beneficiarul acestora.
– lista cu cheltuielile pentru presă, carte, manuale şcolare, publicaţii, materiale de informare şi promovare, materiale multimedia şi emisiuni radio-tv, în perioada 2009- 01.10.2019 defalcate în următoarele categorii: data semnării contractului, titlul publicaţiei, proiectului sau al emisiunii, data sau perioada publicării/difuzării, beneficiarul finanţării, o scurtă descriere a proiectului, suma plătită.
– copii de pe contractele încheiate cu următoarele firme: OCTOPUS COMMUNICATIONS SRL, VIRAL COMMUNICATIONS SRL, RUBIK COMMUNICATIONS SRL (n.r. firme conduse de apropiați ai politicienilor UDMR), și o listă cu plăţile efectuate către aceste firme pe baza contractelor, cu data facturii, numele firmei, suma facturată respectiv o descriere succintă a serviciului prestat/produsului achiziționat în perioada 2009-01.10.2019;
– lista cu beneficiarii cheltuielilor pentru producţia şi difuzarea materialelor de publicitate electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă in campania de alegeri europarlamentare 2019 (174.463 RON) şi cuantumul total al cheltuielilor pentru producţia şi difuzarea materialelor de publicitate electorală online (104.752 RON) cu o descriere succintă a materialului sau a serviciului (cu link în cazul publicităţii online, radio sau televiziune).
– lista cu sumele plătite pentru servicii de audit, asistenţă juridică, taxe notariale, expertiză judiciară şi extrajudiciară, servicii specializate de contabilitate, respectiv protecţiei datelor cu caracter personal în perioada 2009-01.10.2019 defalcate pe categorii de cheltuieli/an, specificând numele firmei contractate, valoarea si perioada de valabilitate a contractului încheiat;
– lista cu operele de artă cumpărate de către UDMR în perioada 06.10.2017-01.10.2019 cu o descriere succintă a operei, numele creatorului şi preţul de achiziţie.
– lista cu cotizații/contribuții ale organizației în calitatea sa de membru în organizații neguvernamentale, internaționale, nepolitice și politice, în domeniul drepturilor omului și al minorităților naționale în perioada 2009-01.10.2019.
De această dată, UDMR a făcut recurs. Dosarul se judecă acum la Curtea de Apel Cluj, unde a avut loc doar un termen de judecată până acum, următorul fiind programat în noiembrie.
UDMR este singurul partid etnic din Uniunea Europeană. La ce folosește României acest partid ostil Constituției țării?