Târgul de Crăciun al municipiului Cluj-Napoca a fost inaugurat de Ziua Naţională, odată cu aprinderea iluminatului ornamental. Gazeta de Cluj vă prezintă costurile şi conceptul acestei iniţiative a administraţiei, dar şi cum astfel de evenimente sunt organizate la Sibiu, Bucureşti şi Viena, probabil cel mai cunoscut târg de Crăciun din Europa.

Primăria Cluj-Napoca a aprins iluminatul ornamental şi a deschis Târgul de Crăciun din Piaţa Unirii la începutul acestei luni. În afară de această piaţă, municipalitatea informează că au fost împodobite 52 de locaţii, 4 primării de cartier şi 4 pieţe agroalimentare – Hermes, Flora, IRA, Grigorescu. De asemenea, au fost amplasaţi brazi de Crăciun în Piaţa Unirii, Avram Iancu, intersecţia străzilor Parâng şi Primăverii, ansamblul de locuinţe Timişului-Blajului-Rodnei şi Curtea Centrului de Îngrijire a Persoanelor Vârstnice.

 

Cât costă iluminatul

„Preţul total estimat al lucrărilor pentru anul 2013-2014 este de 2.009.226,09 RON fără TVA. Aceasta valoare este estimativă, valoarea corectă va reieşi din Procesul Verbal de Recepţie.

Pentru a scădea valoarea lucrărilor, s-a luat legătura cu diferiţi colaboratori ai Primăria Cluj-Napoca, în vederea împodobirii prin sponsorizare a brazilor naturali şi a celor amplasaţi de Primărie în diverse locaţii din Municipiul Cluj-Napoca. Anul acesta ne vor sprijini să împodobim diferite spaţii publice următoarele firme: RATUC, Diferit, BT,  Rosal,  Energobit, Kiat, Coral, CAS Someş, Neon, RAT, Brantner Vereş, Andoconstruct, Elba, Ursus”, informează Primăria Cluj-Napoca.

Sursa citată mai arată că puterea instalată va scădea faţă de anul trecut de la 375 kW la 325 kW, deşi s-au suplimentat locaţiile, datorită faptului că toate elementele folosite sunt pe bază de lămpi LED, faţă de 95% anul trecut. „Conform acordului cadru nr. 278533 încheiat în 28.08.2013 şi a contractului subsecvent 343626/21.10.2013, furnizarea şi montarea produselor de iluminat ornamental festiv în municipiul Cluj-Napoca va fi realizată cu firmele S.C. ELBA-COM S.A. şi S.C. NEON LIGHTING S.R.L., în asociere. Durata acordului cadru este de 48 luni de la data intrării în vigoare a acestuia. Valoarea totală  este de 7.246.512,14 RON fără TVA”, mai arată Primăria Cluj-Napoca.

 

Program şi perspective

În piaţă a fost, din nou, montat patinoarul aceleiaşi societăţi care îl construieşte în fiecare an, Club Arena, care plăteşte pe zi chirie Primăriei 360 de lei. Suma e calculată pentru 1.000 de metri pătraţi, iar decizia Consiliului Local privind taxele şi impozitele locale prevede plata a 0.36 lei per metru pătrat pe zi. O noutate o constituie existenţa unui trenuleţ şi a unui carusel, care plătesc probabil acelaşi tarif pentru a închiria spaţiul din centrul oraşului.

Târgul de la Cluj a fost comparat în fiecare an cu cel de la Sibiu, nefiind niciodată la standardele celui din fosta Capitală Culturală Europeană. Ca oraş candidat la acelaşi titlu, Clujul ar putea să se bucure într-o zi de aceleaşi beneficii, în special finanţare, ca Sibiul, inclusiv pentru Târgul de Crăciun.

„Târgul de Crăciun e doar un moment din ceea ce se întâmplă în oraş, intră mai mult la entertainment, decât cea culturală. Este un cadru organizat pentru manifestări tradiţionale, cum este partea de colinde, dar pentru divertisment. Evoluţia lui în timp, la fel ca altor dimensiuni culturale ale oraşului este în creştere”, a declarat Florin Moroşanu, liderul echipei care pregăteşte candidatura Clujului la titlul de Capitală Culturală Europeană.

Întrebat despre evoluţia acestui evenimente la Sibiu, Moroşanu a subliniat că „la fel este valabil şi pentru multe evenimente desfăşurate sub egida Capitală Culturală Europeană, este un boost pentru toate manifestările culturale din oraş. La noi, dacă vom câştiga, acestea vor trece la un nivel superior, pentru că vom avea finanţare şi organizare”.

 

Bucureşti şi Sibiu, sute de mii de participanţi

Târgul de Crăciun din Bucureşti şi-a deschis porţile vineri, 6 decembrie, în Piaţa Universităţii. La fel ca în celelalte oraşe, pe lângă târgul propriu-zis, la Bucharest Christmas Market bucureştenii vor avea parte de programe artistice cu ansambluri folclorice şi colindători, precum şi de poveştile lui Moş Crăciun.

Deschis pentru prima dată în anul 2007, când Sibiul a fost Capitală Culturală Europeană, Târgul de Crăciun a ajuns cunoscut la nivelul întregii țări pentru amploarea și tradiția creată.

Mii de sibieni au participat la deschiderea târgului în Piaţa Mare din centrul Sibiului pentru a asculta cântece de Crăciun şi a admira bradul şi cupola de lumini, încă din luna noiembrie, când a fost inaugurat. Anul trecut acesta a înregistrat peste 200.000 de vizitatori.

Târgul de Crăciun de la Sibiu va „purta” la ediţia din acest an câte o culoare diferită, în fiecare week-end. Week-end-ul de deschidere este cel „auriu”, 30 noiembrie – 1 decembrie a fost ”weekendul roşu”, 7-8 decembrie este ”weekendul albastru”, 14-15 decembrie va fi ”weekendul verde”, care este dedicat muzicii rock ‘n roll, iar 21-22 decembrie este ”weekendul argintiu”, când un grupul vocal „Acapella”, care abordează atât muzică pop şi cross-over cât şi muzică clasică şi sacră va încheia seria “Colors of Christmas”.

Cel mai cunoscut târg din Europa

Anul acesta, Viena este împodobită cu 2,5 milioane de beculeţe, acestea fiind montate în centrul oraşului, pe cele aproximativ 40 de străzi comerciale. Participanţii pot închiria o trăsură, care poate costa între 50 şi 100 de euro.

Târgul de Crăciun din Viena are o tradiţie veche de peste 700 de ani. În anul 1296, Împăratul Albrecht I şi-a dat acordul pentru deschiderea unei pieţe speciale, care sa funcţioneze pe toată durata lunii decembrie.

Pe lângă târgul de lângă Primărie, în mai multe părţi ale oraşului apar târguri destinate decoraţiunilor de Crăciun şi produselor tradiţionale, fiecare cu specificul lui: pentru copii, de arta sau culinare. În fiecare seară, în aceste târguri au loc spectacole, în special concerte de colinde.

 

Diana Gabor

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.