Fostul prim-ministru, Adrian Năstase a negat afirmaţiile făcute de avocatul CNANDR cu privire la contractul dintre statul român şi compania americană Bechtel. Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Gazeta de Cluj, avocatul CNADNR în cazul Simona Neagu, Ioan Băraş, a declarat că intrarea României în NATO a fost condiţionată de contractul cu Bechtel. „Părerea mea este că am intrat în NATO pe baza încheierii acestui contract. Este o problemă internaţională. Nu ştiu dacă ne putem permite să supărăm pe cineva. Gândiţi-vă cum poate Bechtel să construiască în Croaţia  pe bază de licitaţie, în doi sau în trei ani, cu opt milioane de euro/ km şi la noi a ajuns la 16 milioane euro/km” a declarat Băraş. Această afirmaţie a fost contracarată de Adrian Năstase, care a afirmat că României nu i s-au impus niciun fel de condiţii pentru aderarea la UE sau pentru intrarea în NATO. „România nu a avut niciodată condiţii de acet tip. Sunt foarte mulţi oameni care au luat exemplu de la politicieni şi au început să scrie sau să rostească eseuri. Nu au fost astfel de condiţii de intrare în NATO sau UE. În ceea ce priveşte relaţiile bilaterale cu ţările UE, 70 % din schimburile noastre economice se realizează oricum cu aceste ţări. Am încercat să atragem investiţii din aceste ţări pentru a lega România cât mai strâns de economia lor. În ceea ce priveşte SUA, înţelegerea privind intrarea în NATO s-a făcut încă de prin 2002, când nu discutam de proiectul Bechtel. O legătură directă între ele nu poate fi făcută. Bechtel este  oricum una dintre cele mai mari companii constructoare de autostrăzi, iar ideea de a implica Bechtel în construirea autostrăzii mi-a venit mie şi colegilor când am fost în Croaţia, atunci când am aflat şi am văzut autostrada realizată de Bechtel acolo. Faptul că această companie este americană nu este neapărat o coincidenţă. A contat şi acest lucru, dar nu într-un mod dererminant, şi în orice caz, nimeni nu a formulta-o ca o condiţie. Pe de altă parte, dacă era aşa, Traian Băsescu nu şi-ar fi îngăduit să vorbească despre şpaga pe care ei le-ar fi plătit în România pentru aşa ceva. Dacă era o condiţie pentru intrarea în NATO nu ar fi trebuit să dea un comision. Acuzaţia lui Traian Băsescu indică mai degrabă ideea unei forme de corupţie decât cea a unor conditionalităţi politice. În realitate nu a fost nici una, nici cealaltă” a declarat Adrian Năstase. În ceea ce priveşte termenii contractuali cu Bechtel, Năstase a declarat că Bechtel nu poate face abuzuri şi că motivul pentru care a crescut preţul este datorat creşterii economice, respectiv exproprierilor care au trebuit făcute. Cu toate acestea, la începutul lunii iunie, Băraş declara că România nu poate controla costurile autostrăzii. „Potrivit contractului nu putem să controlăm preţul. L-am plăti şi un milion de dolari pe lună costuri neprevăzute. Aveau zece specialişti, stăteau toţi la Mariott în apartamente, aveau maşini, mâncăruri şi băuturi fine. N-am avut ce comenta. Am plătit” a declarat Băraş. Fostul premier este de părere că aceste acuzaţii sunt „formule demagocice a celor care într-un mod stupid, într-un mod idiot au oprit contractul în 2005. Practic, datorită opririi contractului, preţul lucrării a crescut în primul rând prin creşterea extraordinară a preţului la exproprieri. Preţul, numai  din această poveste, a crescut de două, trei ori. Ideea că proiectarea trebuie să fie izolată de execuţia lucrării, unora li s-a părut o formulă patriotică. În realitate, în momentul în care ai în permanenţă de alergat între şantier şi Bucureşti se pierde foarte mult timp, apare multa birocraţie şi asta înseamnă timp pierdut şi bani cheltuiţi suplimentar. Sunt o mulţime de elemente care au dus la o creştere de două, trei ori a preţului iniţial. Nu ştiu dacă au fost unele greşeli, unele lucruri care puteau fi rectificate prin negocieri directe în timpul lucrărilor, dar eu cred că în mod voit s-a dorit oprirea contractului pentru că ministrul Transporturilor de atunci, Dobre, a dorit să dovedească faptul că Train Băsescu a avut dreptate când a criticat  Bechtel în campania electorală şi s-a gândit că o să găsească nişte lucruri îngrozitoare. Nu e vina Bechtel, ci a unor impedimente stupide. Întotdeauna, în momentul în care ai o ehipă de oameni inteligenţi pentru un anumit contract, chiar dacă există la un moment dat anumite lucruri neclare, acestea pot fi în mod firesc discutate, amendate prin negocierea părţilor. Faptul că în 2005 compania Bechtel a fost considerată duşman personal a lui Traian Băsescu a condus la unele neînţelegeri. Dar nu e aşa, nu vă lăsaţi induşi în eroare. Nu e posibil ca Bechtel să ceară orice sumă şi statul să o plătească. Aceste lucruri trebuie întotdeauna dovedite”, a precizat Năstase.

Silvia Boncuţiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here