Alianța pentru Unirea Românilor dorește anularea subvenției lunare de la bugetul de stat a partidelor politice prin modificarea legii 334/2006. Propunerea a fost înaintată de George Simion și a fost semnată de cei 42 de parlamentari AUR. A fost prezentată în Biroul Permanent și înaintată spre Senat pe data de 22 februarie a acestui an.
Textul inițiat de grupul parlamentar menționat pleacă de la premisa faptului că actuala clasă politică a înțeles subvenționarea de la bugetul de stat ca pe o formă de parazitare pe seama finanțelor publice, găsind în stat un sponsor generos.
Motivele acestei inițiative invocate de AUR
Potrivit datelor furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă, în 2008, subvențiile partidelor politice au fost în valoare de 8,1 milioane lei. Acestea au crescut exponențial și au ajuns, în 2019, la suma totală de 253 milioane lei, în timp ce cheltuielile în termeni nominali, au depășit 700 milioane lei.
Din acest punct de vedere, aceștia susțin că se impune eliminarea subvențiilor alocate partidelor și pe ideea că între anii 2008-2019, subvențiile partidelor politice au crescut de 31 de ori, în schimb, în aceeași perioadă, sumele alocate pentru plata alocației de stat pentru copii au crescut de 2 ori. Inițiatorii au mai motivat necesitatea modificării legii și prin observarea unei discrepanțe majore între politicile statului care favorizează partidele politice în detrimentul copiilor. Inițiatorii proiectului motivează că aceste practici duc și la exodul masiv al populației și la declinul demografic.
În anul 2020, bugetul alocat subvențiilor partidelor politice a fost de 181,4 milioane lei, iar conform acestora ar fi fost suficienți bani pentru dublarea alocațiilor de stat. Un alt factor în vederea susținerii acestei modificări este faptul că în primele două luni ale anului 2021, în plină criză economică și epidemiologică, partidele politice au primit peste 8 milioane de euro iar până la sfârșitul anului se va ajunge la aproximativ 50 de milioane de euro.
AUR motivează că se poate și fără bani de la stat
Aceștia susțin că în campania din 2020 pentru parlamentare au fost folosiți bani strict din donații și cotizații. Pe acest principiu AUR a obținut 30 de poziții în Camera Deputaților și 12 în Senat.
Până în prezent a venit răspunsul Consiliului Economic și Social. Reprezentanții părții patronale au votat pentru avizarea NEFAVORABILĂ a proiectului deoarece sursa de finanțare a activității unui partid politic sunt subvențiile de la bugetul de stat tocmai pentru a respecta principiul independenței partidelor politice și a candidaților față de finanțatori. Motivul invocat sună bine pe hârtie chiar dacă este cunoscut faptul că partidele politice primesc donații de la “persoane anonime” de 30 de ani.
Reprezentanții părții sindicale au votat avizarea FAVORABILĂ a proiectului în timp ce reprezentanții asociațiilor și fundațiilor guvernamentale ale societății civile au votat pentru avizarea NEFAVORABILĂ pe același motiv ca al părții patronale.
Direcția generală legislativă a transmis că propunerea corespunde principiilor și normelor tehnicii legislative, totodată, propunerea legislativ se integrează în sistemul legislativ existent.
Subvenții primite în luna ianuarie a anului curent
Conform comunicatului de presă al Autorității Electorale Permanente în luna ianuarie partidele politice au primit:
1.Partidul Social Democrat – 7.640.197,89 lei
2.Partidul Național Liberal – 6.476.964,07 lei
3.Uniunea Salvați România – 2.056.942,91 lei
4.Alianța pentru Unirea Românilor – 1.546.315,98 lei
5.Partidul Mișcarea Populară – 399.741,5 lei
6. Partidul Libertate, Unitate și Solidaritate – 1.434.651,36 lei
7. Partidul PRO România – 288.821,1 lei
TOTAL – 19.843.634,81 lei
Pentru parlamentari se găsesc bani
Această inițiativă a venit fix în perioada în care parlamentarii români își primesc înapoi banii cheltuiți în campania electorală. Pentru a se evita asocierea diferitelor persoane publice cu partidele politice, a fost introdusă sintagma “contribuție electorală” prin care candidații își finanțează propria campanie. Cu alte cuvinte, conform Legii 334 din 2006 republicată, privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, Articolul 48 “în cel mult 90 de zile de la data alegerilor pentru Camera Deputaților și Senat, Autoritatea Electorală Permanentă rambursează sumele aferente cheltuielilor efectuate în toate circumscripțiile electorale, precum și cele efectuate la nivel central, în cazul în care partidul politic, a obținut minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivel național, pentru fiecare dintre cele două Camere ale Parlamentului”.
Având în vedere legislația în vigoare, cele 90 de zile de la data alegerilor expiră la începutul lunii februarie a anului 2021. Autoritatea Electorală anul acesta a primit 401.831 mii lei, nu cu mult mai puțin față de anul electoral trecut când instituției i-au fost virați 492.841 miii lei. Dacă totuși vă întrebați ce face instituția cu acești bani chiar dacă nu este an electoral, de exemplu a fost majorat bugetul “mașini, echipamente și mijloace de transport” de la 40 la 250 mii lei iar restul sunt folosiți pentru “aplicarea unitară a dispozițiilor legale privind organizarea și desfășurarea alegerilor sau altor consultări cu caracter național sau local atât în perioadele electorale cât și între acestea”. Cine beneficiază de aceste consultări când nu sunt alegeri ?
Criză economică, medicală, toate sectoarele economiei sunt afectate, trebuie să strângem cureaua dragi cetățeni, trebuie să ne adaptăm bugetului de criză dar…? Se pare că suplimentarea bugetelor Camerelor Parlamentului, în comparație cu anul trecut a intrat în categoria nevoi speciale.
Totuși, secretariatul General al Guvernului a primit mai mult cu 5%, la 1,98 miliarde lei, Senatul României primește cu 24,2% mai mult, respectiv 249,8 milioane lei în timp ce și Camera Deputaților va avea un buget mai mare cu 16,5%, respectiv de 478,8 milioane lei. Administrația Prezidențială va avea un buget aproape similar cu cel din 2020, respectiv de 58,8 milioane lei, cu o mie de lei mai mare.
Raționamentul modificării legii pe principiul lui Robin Hood, să iei de la bogați și să dai la săraci este cât se poate de pertinent. Având în vedere că AUR i-a propus lui Cîțu această măsură și în momentul votării bugetului și au fost, evident, refuzați, personal nu am speranțe că această inițiativă se va concretiza. Un alt aspect de luat în considerare în acest caz este incredibila relație de solidaritate care se formează între parlamentari, chiar dacă aceștia sunt în opoziție, în momentul când vine vorba despre reducerea propriilor venituri sau ridicarea imunității parlamentare pentru începerea urmăririi penale a unui coleg.
Da, sunt de acord cu directionarea banilor de la partide si AEP catre alocatiile copiilor.