Companiile de salubritate si-au pus pe internet orarul de colectare a deseurilor si programul prin care pot fi urmarite masinile de ridicare a gunoaielor, pentru a se evita situatiile in care gunoaiele se aduna mormane in centrul Clujului. Cele doua firme au contract pe opt ani cu administratia municipiului, timp in care, pe langa dotarea masinilor, trebuie sa modernizeze si sa construiasca puncte gospodaresti moderne si sa realizeze campanii de informare de zeci de mii de euro.

Dupa ce a somat companiile care se ocupa de serviciile de salubritate din municipiu sa-si respecte obligatiile contractuale, Primaria Cluj-Napoca a cerut acestora un sistem prin care indeplinirea sarcinilor fiecarei firme sa poata fi verificata si de cetateni. Astfel, primarul Sorin Apostu a anuntat in cursul saptamanii trecute ca luna martie a fost ultimul termen dat firmelor Rosal si Brantner-Veres pentru dotarea masinilor de gunoi cu sisteme GPS si punerea la dispozitia cetatenilor a unei pagini de internet unde cetatenii sa poata vedea programul de colectare a deseurilor. Masurile au fost luate dupa ce, la inceputul lunii martie, zeci de clujeni s-au plans ca gunoiul nu le-a fost ridicat si de-o saptamana.

Edilul a subliniat ca cele doua firme trebuie sa aiba utilajele in permanenta in municipiul Cluj-Napoca, nu in alte orase sau in comunele invecinate. Apostu facea referire la un incident recent in care cele doua firme au facut parada cu utilajele pe care le au la dispozitie, pentru a raspunde acuzatiilor reciproce ca numarul de masini prevazut in contract nu se afla efectiv si pe teren.

Orar flexibil, totul on-line

Cele 19 masini ale firmei Rosal si cele 16 masini ale firmei Brantner-Veres trebuie sa colecteze deseurile dupa un anumit program, care trebuie facut public pe internet pentru ca toti cetatenii sa stie cind va fi ridicat gunoiul de la punctul gospodaresc la care sunt arondati, a aratat primarul. Dupa aparitia aceastui orar, firmele trebuie sa stea la dispozitia cetatenilor, care sunt invitati sa semnaleze daca sunt necesare modificari.

Un alt aspect pe care a insistat municipalitatea este problema punctelor gospodaresti. Cele doua firme s-au angajat sa amenajeze pana la finalul anului nu mai putin de 203 de puncte gospodaresti (92 Brantner-Veres si 111 Rosal). Reprezentantii administratiei locale le-au cerut un grafic pentru reabilitarea, modernizarea si construirea acestor spatii de colecatre a deseurilor. Sorin Apostu a explicat ca Primaria, prin licitatie, a construit in urma cu cativa ani puncte gospodaresti, care astazi, dupa normele europene, nu mai sunt conforme. Firmele de salubritate trebuie sa construiasca aceste puncte respectand o serie de reguli, printre care faptul ca in interiorul acestora trebuie sa aiba acces doar lucratorii de salubritate, iar colectarea gunoaielor trebuie facuta pe doua fractii: umeda si uscata (reciclabil sau nereciclabil).

La conferinta de presa de la sediul administratiei clujene au participat si reprezentantii celor doua societati, care au prezentat programele prin care este monitorizata activitatea masinilor, care au toate deja aparatele instalate. Firmei Brantner-Veres i s-a cerut sa faca public, in cel mai scurt timp, site-ul unde cetatenii pot verifica activitatea masinilor de salubritate, Rosal anuntand deja aceasta adresa: gpstracking.ro, cu numele de utilizator si parola “cetateanclujean”. Ambelor firme, primarul le-a cerut sa faca vizibile pe harta punctele gospodaresti.

Acesta din urma a declarat presei ca problema rezilierii contractelor exista in permanenta, deoarece este imperativa alinierea la cerintele UE privind deseurile menajere, iar pentru intarzierea indeplinirii obligatiilor contractuale, firmele vor fi amendate in fiecare zi. “Nici o firma nu poate sa implementeze toate aceste cerinte dintr-o data, dar vrem sa vedem si progrese”, a subliniat Sorin Apostu.

Mormane de gunoi in centru

La inceputul lunii trecute, mai multi locuitori din Colonia Faget s-au plans ca au ramas cu gunoiul neridicat timp de doua saptamani. Ulterior, societatea Brantner a fost amendata cu 20.000 de lei in urma unui control al Autoritatii Nationale de Reglementare a Serviciilor Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC) pentru ca nu s-a retras din sectorul I, sector castigat de firma concurenta, Rosal Grup. Brantner ar fi trebuit sa renunte la unele zone, printre care se numara si Colonia Faget sau bulevardele Eroilor si 21 Decembrie 1989. In acest context, singura masura pe care a luat-o Primaria, intr-o prima faza, a fost sa le ameninte pe cele doua firme cu rezilierea contractelor, dupa care le-a chemat la discutii pentru a elabora un sistem prin care activitatea lor sa poata fi monitorizata, pentru a evita incidente ca si cele din Faget si de pe Eroilor.

Rosal Grup se ocupa de ridicarea gunoiului din sectorul I: cartierele Manastur, Zorilor, Plopilor, Gruia, Grigorescu, centru partial, iar Brantner din sectorul II: cartierele Someseni, Bulgaria, Marasti, Gheorgheni, Andrei Muresanu, Iris, Dambu Rotund, centru partial.

Contractul cu cele doua firme a fost semnat in vara anului trecut, dupa un an de contestatii si un proces pe rol. In ciuda litigiului din instanta, legea  a permis incheierea contractelor dupa ce municipalitatea a obtinut o decizie favorabila de la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC) in ceea ce priveste procedura. Dupa atribuirea contractului, in vara lui 2009, Rosal, ASA Servicii Ecologice si Brantner&Veres au contestat licitatia, acestia din urma fiind si primii care au renuntat la contestatie, urmati de Rosal. Contestatia ASA a fost clasificata tardiva de catre CNSC, dar societatea s-a adresat instantei, iar municipalitatea a facut o plangere impotriva firmei, motivand ca blocheaza colectarea selectiva a deseurilor menajere.

Municipalitatea cerea inca de la semnarea contractului ca in termen de trei luni societatile sa se doteze cu echipamentele prevazute in contract, printre care masini de ridicat gunoiul cu sisteme GPS si masini mai mici pentru aleile dintre blocuri si strazile inguste. In termen de cinci luni de la semnarea contractelor au intrat in vigoare si noile tarife pentru salubritatea menajera, de 5 lei pe luna pentru persoane fizice si 15 pe metru cub pentru societati.

Opt ani cu aceleasi firme

Societatile au obligatia sa investeasca si in campanii de informare, constientizare si motivarea populatiei pentru colectarea selectiva a deseurilor. In oferta facuta primariei in cadrul licitatiei, Rosal Grup s-a angajat sa aloce, anual, 100.000 de euro, pe intreaga perioada de concesionare, in campanii de informare. Compania de salubritate Brantner-Veres va cheltui pentru informare tot 100.000 de euro, insa doar in primii patru ani, in urmatorii patru urmand sa aloce 10.000 de euro pe an. Redeventa anuala pe care societatile trebuie sa o plateasca municipalitatii este de 51.000 de euro – Brantner&Verea si 100.000 de euro – Rosal.
Toate aceste aspecte sunt cu atat mai importante cu cat contractul de gestionare a deseurilor incheiat de primaria clujeana cu cele doua firme va ramane in vigoare inca opt ani, dupa cum a decis Consiliul Local in urma cu o luna. Abia dupa aceasta perioada, deseurile de pe teritoriul municipiului vor intra sub gestiunea Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara (ADI), ce a fost constituita la nivel de judet pentru a manageria deseurile in sistem integrat. Pentru ADI, Consiliul Local Cluj-Napoca va achita suma de 0,15 lei pe cap de locuitor, in timp ce pentru implementarea sistemului de management integrat al deseurilor, participa cu suma de 17 euro pe cap de locuitor.

“In toata aceasta perioada (opt ani, n.r.), ADI nu va putea interveni in contractul pe care noi il avem pe rol. De altfel, Comisia Europeana, care va finanta proiectul de la nivel judetean, nici nu are o asemenea pretentie, pentru ca se stie ca licitatiile anterioare organizate de administratiile locale raman valabile pe toata perioada pentru care s-a incheiat contractul adjudecat”, a comentat primarul Apostu. Tariful practicat in prezent in municipiu pentru serviciile de salubritate va ramane in vigoare.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.